- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja Silników Lotniczych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Mirosław Muszyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Napędy Lotnicze
- Kod przedmiotu:
- ML.NS608
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym:
a) udział w wykładzie - 30 godz.;
b) konsultacja z prowadzącym - 3 godz.
2. Praca własna studenta - 30 godz., w tym:
a) nauka do kolokwium 1 - 10 godz.;
b) nauka do kolokwium 2 - 10 godz.;
c) praca domowa - 10 godz.;
Razem - 63 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33, w tym:
a) udział w wykładzie - 30 godz.;
b) konsultacja z prowadzącym - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- 160
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie sposobu projektowania systemów eksploatacji silników lotniczych.
- Treści kształcenia:
- Systemy eksploatacji silników lotniczych, ograniczenia eksploatacyjne zespołów napędowych, planowanie napraw silników lotniczych, zadania służby eksploatacyjnej, zasady i rodzaje obsług, przeglądy bieżące oraz prace okresowe w obsłudze zespołu napędowego, próba silnika, typowe uszkodzenia i niesprawności części składowych zespołu napędowego, podstawowe metody i techniki diagnozowania silników lotniczych, monitorowanie stanu technicznego silników na ziemi i podczas lotu, zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy, dokumentacja techniczna i inne wymagania producenta.
- Metody oceny:
- Na podstawie zaliczenia.
Praca własna: Zadanie semestralne polegające na opracowaniu prostego systemu eksploatacji silnika lotniczego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Boliński Benedykt, „Eksploatacja silników turbinowych”, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1981.
2. Dzierżanowski Paweł, „Turbinowe silniki odrzutowe”, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1983.
3. Jaźwiński J., Borgoń J., „Niezawodność eksploatacyjna i bezpieczeństwo lotów”, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1989.
4. Lewińska A, „Badania nieniszczące”, Warszawa 2001.
Dodatkowa literatura:
- materiały na stronie http://www.ulc.pl;
- Cichosz Edmund, „Charakterystyka i zastosowanie napędów”, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1980.
- materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Z uwagi na to, że przedmiot ma charakter interdyscyplinarny i nie jest prowadzony wg jednego podręcznika zaleca się zdecydowanie uczestnictwo w wykładach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NS608_W1
- Student zna sposoby projektowania systemów eksploatacji silników lotniczych.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
- Efekt ML.NS608_W2
- Student zna metody i techniki diagnozowania silników lotniczych.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NS608_U1
- Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy eksploatacji silników lotniczych.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
- Efekt ML.NS608_U2
- Student potrafi opracować prosty system eksploatacji silnika lotniczego.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U04, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS608_U3
- Student umie zaplanować procedurę naprawy silnika lotniczego, a także zaplanować przeglądy bieżące oraz prace okresowe w obsłudze zespołu napędowego.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS608_U4
- Student umie charakteryzować podstawowe systemy eksploatacji silników lotniczych, typowe uszkodzenia i niesprawności części składowych zespołu napędowego.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
- Efekt ML.NS608_U5
- Student potrafi zdiagnozować silnik lotniczy na podstawie podstawowych metod i technik diagnozowania.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS608_U6
- Student potrafi określić jak powinno wyglądać monitorowanie stanu technicznego silników na ziemi i podczas lotu.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS608_U7
- Student umie czytać dokumentację techniczną i wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01