Nazwa przedmiotu:
Filozofia wobec problemów współczesności
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
ML.NW140
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych: 30 godz., w tym a) wykład - 30 godz. 2) Praca własna studenta: 20 godz., w tym a) 3 godz. - przygotowanie się do wykładów, b) 17 godz. - przygotowanie się studenta do 2 kolokwiów.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godz. kontaktowych 30, w tym a) wykład 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Limit liczby studentów - 150
Cel przedmiotu:
C1. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z filozofii, etyki. C2. Zdobycie wiedzy o filozoficzno-społecznych uwarunkowaniach działalności inżynierskiej. C3. Zdobycie umiejętności w zakresie interpretowania zjawisk w zakresie filozoficzno-społecznych aspektów działalności inżynierskiej. C4. Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia wielkiej wagi środków masowego przekazu, ich roli pozytywnej i negatywnej C5 . Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rangi edukacji w życiu społecznym
Treści kształcenia:
1. Ogólna charakterystyka filozofii. Działy filozofii. 2. Etyka jako filozofia praktyczna. Stanowiska etyczne. Cnoty kardynalne. 3. Sztuka i jej rola w życiu społecznym 4. Kim jest człowiek? Przegląd wybranych koncepcji podejmujących ten problem . 5. Dwie strony cywilizacji Zachodu. 6. Znaczenie chrześcijaństwa w cywilizacji Zachodu. 7. Kultura duchowa a kara śmierci, eutanazja, eksperymenty na embrionach ludzkich, klonowanie, zapłodnienie in vitro, aborcja. 8 Kultura duchowa a hedonizm, egalitaryzm, etatyzacja życia, desakralizacja świata. 9. Rozwój technologiczny a środowisko i kultura duchowa. Nadzieje i zagrożenia związane z rozwojem technologicznym. 10. Kierunki antytechniczne: romantyzm, luddyzm, ruch ekologiczny 11. Dwa typy szkoły. Rola społeczna inteligencji technicznej. 12. Kształcenie permanentne jako wyzwanie dla współczesnego świata. 13. Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa. Czy dziennikarze stanowią czwartą władzę? O środkach masowego przekazu.
Metody oceny:
Dwa sprawdziany
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Robert Spaeman Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, P. Mikulska, RW KUL, Lublin 2000 (wybrany fragment). 2. Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, tł. Z. Kasprzyk, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011 (wybrany fragment) 3. Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość? red. J. Mazur, A. Małecka, K. Sobstyl, UMCS, Lublin 2007 (wybrany fragment). 4. Zbigniew Musiał, Bogusław Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota. Przyczynek do filozofii człowieka, Komorów 2010 (wybrany fragment). 5. Maciej Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin 2009 (wybrany fragment). 6. Jan Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, (wybrany fragment). 7. Bogusław Wolniewicz, Z pedagogiki wyższej, w: Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. U. Schrade, OW PW, Warszawa 2010 (wybrany fragment).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NW140_W01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NW140_U01
Potrafi interpretować informacje w zakresie filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NW140_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt ML.NW140_K02
Ma świadomość wagi filozoficzno-społecznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_K02, MiBM1_K05, MiBM1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01
Efekt ML.NW140_K03
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_K02, MiBM1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K01
Efekt ML.NW140_K04
Ma świadomość roli społecznej środków masowego przekazu, potrafi dostrzec ich pozytywną i negatywną funkcję
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07
Efekt ML.NW140_K05
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05