Nazwa przedmiotu:
Projektowanie statków powietrznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Cezary Galiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ZNK307
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 15 h, konsultacje 3 h, przygotowanie projektów 42h; razem 60 h = 2 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 punktu.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 punktu.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika ogólna; Mechanika płynów;
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem projektowania statku powietrznego. Dodatkowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami projektowania i konstrukcji samolotów.
Treści kształcenia:
Wykład: Wstęp, analiza trendów, analiza kosztów. Profil misji. Wstępny dobór masy, obciążenia powierzchni nośnej i obciązenia mocy (ciągu). Kadłub – ergonomia, właściwości użytkowe, konfiguracja kadłub-płat, podstawowe wiadomości o aerodynamice kadłuba i połączenia płat – kadłub. Podwozie – wymagania, układy i ich właściwości, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne. Integracja zespołów napędowych – typy napędów i zakresy ich zastosowań, rozmieszczenie silników, łoża silnikowe, chłodzenie, wloty i wyloty. Śmigła – rodzaje, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązania nietypowe. Usterzenia – podstawy wymiarowania, właściwości różnych układów usterzeń, wybrane nietypowe układy usterzeń. Wstępny szkic samolotu na przykładach dwumiejscowego samolotu szkolnego i dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego. Analiza masowa. Płat nośny – podstawowe informacje o własciwościach profili aerodynamicznych i ich doborze, dobór pozostałych charakterystyk geometrycznych płata (wydłużenie, wznios, skos, zwichrzenie), płat delta. Mechanizacja płata i stery. Obwiednia obciążeń samolotu, obciążenia płata nośnego. Podstawowe typy struktur lotniczych. Projekt: Analiza trendów, profil misji, oszacowanie masy samolotu pustego, masy paliwa i masy startowej Dobór obciążenia powierzchni i obciążenia mocy (ciągu). Wstępna analiza kosztów Szkic samolotu i analiza masowa. Ocena możliwości uzyskania założonej masy startowej i prawidłowego położenia środka masy.
Metody oceny:
Ocena wystawiana jest na podstawie sumy punktów z trzech projektów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowa: Przepisy EASA T. C. Corke „Design of Aircraft” D.P. Raymer „Aircraft Design, a Conceptual Approach” St. Danilecki „Projektowanie samolotów” St. Danilecki „Konstrukcja samolotów” E. Cichosz „Charakterystyka i zastosowanie napędów” R. Cymerkiewicz „Budowa Samolotów” M. Chun-Yung Niu „Airframe Structural Design” M. N. Sulzenko „Konstrukcja Samolotow” W. Stafiej „Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców” W. Błażewicz „Budowa samolotów” M. Skowron „Budowa samolotów” Uzupełniająca: F. Misztal „Wstępny projekt konstrukcyjny płatowiec J. Roskam „Airplane Design” D. Stinton „The Design of the Aeroplane” E.Torenbeek „Synthesis of Subsonic Airplane Design” J.D. Anderson „Aircraft Performance & Design” J.P. Fielding „Introduction to Aircraft Design” L.R. Jenkinson, J.F.Marchman III „Aircraft Design Projects” N. Currey „Aircraft landing gear design” B. Jancelewicz „Podstawy konstrukcji lotniczych z kompozytów polimerowych” Z. Brzoska „Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych” M. Bijak-Żochowski „Mechanika materiałów i konstrukcji” tom 1 i 2 T.Wiślicki „Technologia budowy płatowców” T. Megson „Aircraft structures for engineering students”
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PS_W2
Student zna funkcje, charakterystyki i obciążenia konstrukcji elementów samolotu.
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PS_U1
Student potrafi przeprowadzić analizę trendów
Weryfikacja: projekt 1
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U01, M1_U05, M1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U05, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
Efekt PS_U2
Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów
Weryfikacja: projekt2
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt PS_U3
Student potrafi zaprojektować prosty samolot
Weryfikacja: Projekty 2, 3
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U14, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PS_K1
Student ma świadomość realizacji zadań w sposób terminowy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04