- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie statków powietrznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Cezary Galiński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ZNK307
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 15 h, konsultacje 3 h, przygotowanie projektów 42h; razem 60 h = 2 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 punktu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 punktu.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika ogólna; Mechanika płynów;
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem projektowania statku powietrznego.
Dodatkowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami projektowania i konstrukcji samolotów.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wstęp, analiza trendów, analiza kosztów.
Profil misji. Wstępny dobór masy, obciążenia powierzchni nośnej i obciązenia mocy (ciągu).
Kadłub – ergonomia, właściwości użytkowe, konfiguracja kadłub-płat, podstawowe wiadomości o aerodynamice kadłuba i połączenia płat – kadłub.
Podwozie – wymagania, układy i ich właściwości, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne.
Integracja zespołów napędowych – typy napędów i zakresy ich zastosowań, rozmieszczenie silników, łoża silnikowe, chłodzenie, wloty i wyloty. Śmigła – rodzaje, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązania nietypowe.
Usterzenia – podstawy wymiarowania, właściwości różnych układów usterzeń, wybrane nietypowe układy usterzeń.
Wstępny szkic samolotu na przykładach dwumiejscowego samolotu szkolnego i dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego. Analiza masowa.
Płat nośny – podstawowe informacje o własciwościach profili aerodynamicznych i ich doborze, dobór pozostałych charakterystyk geometrycznych płata (wydłużenie, wznios, skos, zwichrzenie), płat delta.
Mechanizacja płata i stery.
Obwiednia obciążeń samolotu, obciążenia płata nośnego.
Podstawowe typy struktur lotniczych.
Projekt:
Analiza trendów, profil misji, oszacowanie masy samolotu pustego, masy paliwa i masy startowej
Dobór obciążenia powierzchni i obciążenia mocy (ciągu). Wstępna analiza kosztów
Szkic samolotu i analiza masowa. Ocena możliwości uzyskania założonej masy startowej i prawidłowego położenia środka masy.
- Metody oceny:
- Ocena wystawiana jest na podstawie sumy punktów z trzech projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa:
Przepisy EASA
T. C. Corke „Design of Aircraft”
D.P. Raymer „Aircraft Design, a Conceptual Approach”
St. Danilecki „Projektowanie samolotów”
St. Danilecki „Konstrukcja samolotów”
E. Cichosz „Charakterystyka i zastosowanie napędów”
R. Cymerkiewicz „Budowa Samolotów”
M. Chun-Yung Niu „Airframe Structural Design”
M. N. Sulzenko „Konstrukcja Samolotow”
W. Stafiej „Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców”
W. Błażewicz „Budowa samolotów”
M. Skowron „Budowa samolotów”
Uzupełniająca:
F. Misztal „Wstępny projekt konstrukcyjny płatowiec
J. Roskam „Airplane Design”
D. Stinton „The Design of the Aeroplane”
E.Torenbeek „Synthesis of Subsonic Airplane Design”
J.D. Anderson „Aircraft Performance & Design”
J.P. Fielding „Introduction to Aircraft Design”
L.R. Jenkinson, J.F.Marchman III „Aircraft Design Projects”
N. Currey „Aircraft landing gear design”
B. Jancelewicz „Podstawy konstrukcji lotniczych z kompozytów polimerowych”
Z. Brzoska „Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych”
M. Bijak-Żochowski „Mechanika materiałów i konstrukcji” tom 1 i 2
T.Wiślicki „Technologia budowy płatowców”
T. Megson „Aircraft structures for engineering students”
- Witryna www przedmiotu:
- http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PS_W2
- Student zna funkcje, charakterystyki i obciążenia konstrukcji elementów samolotu.
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PS_U1
- Student potrafi przeprowadzić analizę trendów
Weryfikacja: projekt 1
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U01, M1_U05, M1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U05, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt PS_U2
- Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów
Weryfikacja: projekt2
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12
- Efekt PS_U3
- Student potrafi zaprojektować prosty samolot
Weryfikacja: Projekty 2, 3
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U14, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PS_K1
- Student ma świadomość realizacji zadań w sposób terminowy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04