Nazwa przedmiotu:
Samoloty bezzałogowe
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Zdobysław Goraj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK309
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 50, w tym: a) wykład – 30 godz., b) zajęcia projektowe - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 30 godzin, w tym: a) wykonanie i zaliczenie projektów (praca własna) - 25 godz., b) przygotowanie prezentacji dla zadanego tematu - 5 godz. Łącznie 80 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych - 50, w tym: a) wykład – 30 godz., b) zajęcia projektowe - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 50 godzin, w tym: a) wykonanie i zaliczenie projektów (praca własna) - 25 godz., b) przygotowanie prezentacji dla zadanego tematu - 5 godz., c) zajęcia projektowe - 15 godz., d) konsultacje - 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość projektowania samolotu, znajomość mechaniki lotu i aerodynamiki, znajomość wytrzymałości materiałów
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa wiedzę w zakresie zastosowania samolotów bezzałogowych, potrafi opracować projekt koncepcyjny systemu bezzałogowego dopasowanego do wymogów misji, umie dobrać czujniki samolotu, potrafi współdziałać w grupie projektowej, ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych.
Treści kształcenia:
Wykład Zastosowania: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne. Konfiguracje: mikro, mini, taktyczne bliskiego i średniego zasięgu, MALE, HALE, UCAV, zasilane bateriami słonecznymi, promy kosmiczne, wiropłaty. Technologie: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne. Problemy bezpieczeństwa: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód. Najważniejsze projekty: minimalizacja kosztów wytwarzania i użytkowania. Projekt konstrukcyjno – obliczeniowy statku bezzałogowego: dobór sensorów, anten, systemu nawigacji, data link, częstotliwości, wyznaczenie głównych parametrów geometrycznych i masowych samolotu. Wyznaczenie charakterystyk aerodynamicznych. Projekt struktury wewnętrznej + analiza masowa samolotu. Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu.
Metody oceny:
Średnia ocen z 6 projektów. Warunek konieczny: zreferowanie preferowanego tematu – najczęściej artykuł z czasopisma naukowego na temat UAS.
Egzamin:
nie
Literatura:
Janes: UAV, Materiały konferencji specjalistycznych, dostarczonych przez wykładowcę do biblioteki Wydziału. Materiały konferencyjne i publikacje w języku angielskim dostarczone przez wykładowcę, Internet. Książki: Reg Austin: Unmanned Aircraft Systems, Wiley 2010. Ed.Rogelio Lozano: Unmanned Aerial Vehicles, Wiley 2010.
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/UAV-s
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK309_W1
Zna najważniejsze zastosowania samolotów bezzałogowych.
Weryfikacja: Ocena projektów.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W15, LiK2_W17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, T2A_W05
Efekt ML.NK309_W2
Wie, jak zorganizować projektowanie samolotu bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektów.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK309_U1
Umie dobrać najważniejsze czujniki dla samolotu bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektu no 1.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U06, LiK2_U10, LiK2_U12, LiK2_U14, LiK2_U15, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U06, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16
Efekt ML.NK309_U2
Potrafi scharakteryzować najważniejsze etapy projektowania i wyróżnić krytyczne technologie ważne dla lotnictwa bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektów no. 2,3,4,5
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U17, LiK2_U18, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Efekt ML.NK309_U3
Umie korzystać z najnowszej literatury fachowej odnoszącej się do technologii bezzałogowych.
Weryfikacja: Ocena prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NK309_K1
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy przy obniżaniu masy i kosztów samolotu z zachowaniem ważnych parametrów misji.
Weryfikacja: Ocena projektu no. 6, odnoszącego się do analizy kosztów samolotu bezzałogowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06
Efekt ML.NK309_K2
Potrafi współdziałać i pracować w zespole przy rozwoju projektu samolotu bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektów i ich postępów.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt ML.NK309_K3
Ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych.
Weryfikacja: Ocena projektów nr 3 i 4.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02