Nazwa przedmiotu:
Dynamika lotu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Lichota
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK326A
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje - 2 godz. 2. Praca własna studenta - studiowanie literatury przygotowanie do egzaminu - 20 godz. Łącznie 52 godziny.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa umiejętności modelowania fizycznego i matematycznego ruchu samolotu, którego własności dynamiczne bada. Potrafi ocenić stateczność podłużną i boczną zaburzonego lotu poziomego samolotu, wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego i ocenić stateczność korkociągu na podstawie numerycznej symulacji ruchu oraz zna podstawowe zagadnienia identyfikacji systemów.
Treści kształcenia:
Stateczność statyczna. Układy współrzędnych. Transformacje wielkości liniowych i kątowych. Dynamiczne równania ruchu samolotu. Ustalony ruch samolotu. Linearyzacja równań ruchu. Pochodne aerodynamiczne. Metody opisu układu. Stabilność dynamiczna. Modele uproszczone. Ruch na wysokich kątach natarcia. Identyfikacja systemów.
Metody oceny:
Zdany egzamin zalicza przedmiot. Przewidziane jest zwolnienie z części egzaminu po otrzymaniu pozytywnej oceny ze sprawdzianu wiedzy z części wykładu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Cook, M. V., „Flight Dynamics Principles,” 2 wyd., Elsevier, Amsterdam, 2007 2. Etkin B., „Dynamics of Atmospheric Flight,” 2 wyd., John Wiley & Sons Inc., Nowy Jork, 1972 (reprint Dover Publications 2005). 3. Jategaonkar, R. V., „Flight Vehicle System Identification: A Time Domain Methodology,” Progess in Astronautics and Aeronautics, AIAA, Reston, Virginia, 2006. 4. McLean, D., „Automatic Flight Control Systems” Series in Systems and Control Engineering” Prentice Hall, Nowy Jork, 1990. 5. Napolitano, M. R., „Aircraft Dynamics: From Modeling to Simulation” John Wiley & Sons Inc., Hoboken, New Jersey, 2012. 6. Nelson, R. C., „Flight Stability and Automatic Control,” 2 wyd., McGraw-Hill, Boston, Massachusetts, 1998. 7. Pamadi., B. N., „Performance, Stability, Dynamics and Control of Airplanes,” AIAA Education Series, AIAA, Reston, Virginia, 2004. 8. Roskam, J., „Flight Dynamics and Automatic Flight Controls,” 5 wyd., DARcorporation, Lawrence, Kansas, 2007. 9. Stevens, B. L., Lewis, F. L., „Aircraft Control and Simulation,” 2 wyd., John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2003. 10. Yechout, T. R, „Introduction to Aircraft Flight Mechanics: Performance, Static Stability, Dynamic Stability and Classical Feedback Control” AIAA Education Series, AIAA, Reston, Virginia, 2003.
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/Dynamika-lotu
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK326A_W1
Student ma podstawową wiedzę w zakresie modelowania ruchu statku powietrznego, doboru układu współrzędnych i wyboru metody wyprowadzenia równań ruchu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt ML.NK326A_W2
Zna metody wyprowadzenia dynamicznych równań ruchu dla samolotu sztywnego i odkształcalnego.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt ML.NK326A_W3
Zna metodę linearyzacji równań ruchu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt ML.NK326A_W4
Posiada wiedzę o wyznaczeniu pochodnych aerodynamicznych.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt ML.NK326A_W5
Ma podstawową wiedzę na temat badania stateczności ruchu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt ML. NK326A_W6
Ma wiedzę w zakresie badania ruchu samolotu na dużych kątach natarcia.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt ML.NK326A_W7
Ma elementarną wiedzę w zakresie identyfikacji systemów.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK326A_U1
Student potrafi przyjąć założenia uproszczające model ruchu statku powietrznego.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10
Efekt ML.NK326A_U2
Potrafi posługiwać się zasadami zmienności pędu i krętu do wyprowadzania równań przestrzennego ruchu samolotu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U04
Efekt ML.NK326A_U3
Potrafi dokonać oceny stateczności podłużnej i bocznej zaburzonego lotu poziomego samolotu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07
Efekt ML.NK326A_U4
Potrafi wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09
Efekt ML.NK326A_U5
Student umie przekształcić układ równań ruchu samolotu do postaci stosowanej w modelach optymalnego i nieoptymalnego sterowania ruchem samolotu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09