Nazwa przedmiotu:
Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Robert Głębocki, prof. PW.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK389
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) 30 godzin wykładów; b) 2 godzin konsultacji. 2. Praca własna studenta - 47 godzin, w tym: a) 15 przygotowanie do kolokwiów; b) 12 godzin - praca domowa; c) 18 godzin - studiowanie literatury. Łącznie - 77 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) 30 godzin wykładów; b) 2 godzin konsultacji.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu studenci znają metody sterowania różnych typów obiektów latających. Potrafią dokonać identyfikacji dynamiki sterowanego obiektu oraz zaprojektować i dobrać nastawy odpowiedniego układu sterowania.
Treści kształcenia:
Metody sterowania statków powietrznych i kosmicznych. (samolot, śmigłowiec, rakieta). Związek z nawigacją. Układy wykonawcze sterowania stosowane w statkach powietrznych. Ocena własności dynamicznych układu regulacji (analiza układu I i II rzędu, kryteria całkowe) stosowanych w układach lotniczych. Regulacja automatyczna (regulatory PID, kompensatory, regulatory o algorytmach niekonwencjonalnych). Kaskadowe układy regulacji. Projektowanie układów regulacji (metody ZN, linie pierwiastkowe, kompensatory). Układy wspomagające (SAS, CAS, Fly by wire).
Metody oceny:
Praca domowa (40 punktów) - podczas której studenci (w grupach 2 lub 3 osobowych) powinni zaprojektować i dobrać nastawy układ sterowania w jednym kanale w oparciu o model rzeczywistego obiektu latającego. Praca jest realizowana w środowisku Matlab/Simulink. Dwa kolokwia (max 30 punktów z jednego kolokwium). Student ma obowiązek minimum 31 punktów z kolokwiów oraz uzyskać pozytywną ocenę pracy domowej. Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie sumy zdobytych punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. R. Vogt - Sterowanie lotem statków powietrznych. 2. S. Bociek, J Gruszecki - Układy sterowania automatycznego lotem. 3. D. MacLean - Automatic flight control systems. Dodatkowa literatura: materiały na stronie http://mel.pw.edu.pl/zaiol/ZAiOL/Dydaktyka.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK389_W1
Student poznaje strukturę lotniczych układów sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W10, LiK2_W11, LiK2_W12, LiK2_W14, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Efekt ML.NK389_W2
Umie dobrać nastawy regulatorów.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W11, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt ML.NK389_W3
Posiada wiedzę na temat identyfikacji dynamiki obiektów i procesów.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W11, LiK2_W14, LiK2_W18, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Efekt ML.NK389_W4
Posiada wiedzę na temat stosowanych rozwiązań lotniczych układów sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W10, LiK2_W12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03
Efekt ML.NK389_W5
Posiada wiedzę na temat regulatorów i kompensatorów i ich roli w układach automatyki.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W10, LiK2_W11, LiK2_W13, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK389_U1
Student posiada umiejętność doboru praw sterowania i nastaw regulatorów.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U03, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U09
Efekt ML.NK389_U2
Student posiada umiejętność zaprojektowania struktury układu regulacji.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U07, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15
Efekt ML.NK389_U3
Student umie dobrać kompensator do układu dynamicznego.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U07, LiK2_U08, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
Efekt ML.NK389_U4
Potrafi korzystać z programów narzędziowych wspomagających projektowanie układów automatyki.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NK389_K1
Umie pracować w grupie.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K03, LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04