Nazwa przedmiotu:
Projektowanie wstępne
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Podstaw projektowania architektonicznego
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
7
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt1080h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Poznanie i nauka praktycznych technik kształtowania form przestrzennych w kontekście potrzeb ludzkich i wymagań środowiska
Treści kształcenia:
Ćwiczenia projektowe /75 godz./ 1. Studium projektowe elementu związanego z określoną funkcją fizyczną lub częścią obiektu /np. schody ,przestrzeń dla higieny osobistej, przestrzeń do gotowania i przygotowywania posiłków, trampolina do skoków do wody , inne ./ - analiza funkcji i roli wybranego zadania dla człowieka i/lub w odniesieniu do całości obiektu architektonicznego, analiza współczesnych rozwiązań przykładowych, autorska analiza elementów twórczych indywidualizujących proste elementy funkcjonalne / ca 3-4 tygodnie/. 2. Projekt architektoniczny miejsca dla jednego użytkownika lub grupy użytkowników bez powiązania np. rodzinnego /np. schron taterniczy, samotnia dla artysty, ratownik wodny, obserwator przyrody itp./ 2.1. zapis i analiza wskazanej lokalizacji w oparciu o wizję lokalną terenu, jego cechy naturalne i kulturowe, analiza zadanych zaleceń funkcjonalnych i zbudowanie programu użytkowego w oparciu o studia własne, wybór koncepcji w oparciu o prezentowane i dyskutowane warianty /ca 2-3 tygodnie /, 2.2. uszczegółowienie projektu zawierające: elementy integracji z otoczeniem i jego uzbrojeniem w media , przyjęty program użytkowy, wizję stylistyczną i estetyczną architektury, określoną strukturę przestrzenną opartą o decyzje konstrukcyjne, koncepcję materiałów wykończenia zewnętrznego i wewnętrznego, wyposażenie techniczne i meblowe związane z higieną, żywieniem, składowaniem, charakterystyczne detale budowlano-architektoniczne, zakończone prezentacją i przyjęciem koncepcji do ostatecznego opracowania / ca 6-7 tygodni /, 2.3. opracowanie końcowego zapisu koncepcyjnego graficznie, makietowo i opisowo wraz z prezentacją i dyskusją z wnioskami / ca 1- 2 tygodnie /
Metody oceny:
Test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów, prezentacje ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Angier, N., Kanon. Wyprawa galopem przez piękne podstawy nauki. 2008, Warszawa: Prószyński i S-ka. 2. Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń, architektura. Biblioteka Architekta. 2000, Warszawa: Murator. 3. Rasmussen, S.E., Odczuwanie Architektury. Biblioteka Architekta. 1999, Warszawa: Murator. 4. Ackerman, D., Historia naturalna zmysłów. 1994, Warszawa: Książka i Wiedza. 5. Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab. 6. Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja. 7. Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p. 8. Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX. 9. Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p. 10. Koolhaas, R., Delirious New York : a Retroactive Manifesto for Manhattan. New ed. 1994, New York: Monacelli Press. 317 p. 11. Liu, Y., Developing Digital Architecture : 2002 FEIDAD award. 2003, Basel ; Boston: Birkhäuser. 213 p. 12. Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p. 13. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p. 14. Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix, 15. Tatarkiewicz, W., Historia Estetyki. 2009, Warszawa: PWN. 16. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press 17. Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas. 18. Jędrzejczyk, D., Geografia humanistyczna miasta. 2004, Warszawa: WA Dialog. 19. Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p. 20. Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny. 21. Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się