Nazwa przedmiotu:
Teoria architektury 1
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej dla człowieka – jednostki , w zakresie teorii i metodologii projektowania , w ujęciu projektowania dla wszystkich ( z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych ) Teoretyczne wprowadzenie do problemów projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki z praktycznym poznaniem metod i sposobów oraz uwarunkowań projektowania w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy - funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do obiektów drobnoskalowych w mieście i krajobrazie otwartym , fundowanych na stałe lub mobilnych . Teoria architektury na tle socjologii , psychologii, antropologii i filozofii kultury. Wprowadzenie i promocja podejścia znanego jako „projektowanie dla wszystkich".
Treści kształcenia:
Wykłady /15 godz./: Tematyka wykładów: Prowadzący: 1. Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. I / teorie starożytnych, źródła kanonów i standardów, prymat geometrii XVIII w. - kryteria funkcjonalności /. Prof. E.Kuryłowicz 2. Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. II / relacje człowieka z otoczeniem, rola zmysłów i ciała, teoria percepcji W. Gibbsona, pojęcia elementarne, środowisko potencjalne i efektywne, „jednostka indywidualna” i „osoba”, teoria projektowania uniwersalnego / Prof. E.Kuryłowicz 3. Pojęcia podstawowe - człowiek, środowisko, funkcjonalność środowiska. Antropometria i ergonomia. Ludzie sprawni i niepełnosprawni / źródła standardów, zasady projektowania, grupy odbiorców, percepcja i poznanie, hierarchizacja potrzeb człowieka, teoria A. Maslowa /. Prof. E.Kuryłowicz 4. Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. I / symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim i niewidomej /. Prof E.Kuryłowicz we wspólpracy z P. Todys, TUS, Paweł Wdówik , BON UW 5. Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. II symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niewidomej j.w. 6. Fizyczne uwarunkowania funkcjonalności otoczenia. Orientacja i mobilność w otoczeniu. Pokonywanie odległości /poziomy pojęcia funkcjonalności - fizyczny, psychologiczny, emocjonalny, estetyczny, parametry przestrzeni, poruszanie aktywne i pasywne, bezpieczne dystanse, chodzenie - widzenie, poziomy wzroku, czynności ludzi na wózkach /. Prof. E.Kuryłowicz 7. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: pokonywanie różnic poziomów / parametry przestrzeni dla aktywnego i pasywnego pokonywania różnic poziomów, warunki ogólne schodów, pochylni, wind, podnośników, schodów ruchomych /. Prof. E.Kuryłowicz 8. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: dynamika siedzenia, leżenie /antropometria i fizjologia siedzenia, parametry siedzisk, zasięgi rąk, poziomy blatów, czynności i parametry przestrzeni w pozycji siedzącej / Prof. E.Kuryłowicz 9. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: warunki przestrzenne dla higieny i procesów metabolicznych człowieka /higiena i jej przestrzeń, higiena współczesna, parametry przestrzenne i wyposażenie pomieszczeń higieny / Prof. E.Kuryłowicz 10. Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / prywatność, terytorialność, przestrzeń osobista / dr J.Bąk, psycholog architektury 11. Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / teorie E. Hall’a, I. Altmanna, A. Rapoporta, teoria przestrzeni defensywnej /. dr J.Bąk psycholog architektury 12. Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. I / człowiek jako obserwator i jednostka kontemplująca, zagadnienia estetyki formalnej - porządek, wewnętrzna struktura przestrzeni /. Prof. E.Kuryłowicz 13. Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. II / estetyka symboliczna, przekaz i symbol w architekturze, jednostkowe uwarunkowania odczytu i interpretacji symboli w przestrzeni , zmiany kulturowe w tym obszarze Prof. E.Kuryłowicz 14. Uwarunkowania twórczości architektonicznej – architekt jako twórca odpowiedzialny społęcznie i jako odbiorca architektury. Rola architektów i ich działalności w rozwoju kultury , uwarunkowania dyskusji i krytyki architektonicznej Prof. E.Kuryłowicz 15. TEST SPRAWDZAJĄCY
Metody oceny:
Test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Angier, N., Kanon. Wyprawa galopem przez piękne podstawy nauki. 2008, Warszawa: Prószyński i S-ka. 2. Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń, architektura. Biblioteka Architekta. 2000, Warszawa: Murator. 3. Rasmussen, S.E., Odczuwanie Architektury. Biblioteka Architekta. 1999, Warszawa: Murator. 4. Ackerman, D., Historia naturalna zmysłów. 1994, Warszawa: Książka i Wiedza. 5. Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab. 6. Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja. 7. Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p. 8. Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX. 9. Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p. 10. Koolhaas, R., Delirious New York : a Retroactive Manifesto for Manhattan. New ed. 1994, New York: Monacelli Press. 317 p. 11. Liu, Y., Developing Digital Architecture : 2002 FEIDAD award. 2003, Basel ; Boston: Birkhäuser. 213 p. 12. Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p. 13. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p. 14. Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix, 15. Tatarkiewicz, W., Historia Estetyki. 2009, Warszawa: PWN. 16. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press 17. Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas. 18. Jędrzejczyk, D., Geografia humanistyczna miasta. 2004, Warszawa: WA Dialog. 19. Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p. 20. Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny. 21. Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się