- Nazwa przedmiotu:
- Statystyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Eugenia Ciborowska-Wojdyga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 45h, w tym:
a) obecność na wykładach – 30h,
b) obecność na ćwiczeniach – 15h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 15h
3. przygotowanie się do kolokwiów– 15h
4. przygotowanie się do egzaminu – 15h
Razem nakład pracy studenta: 45h+15h+15h + 15h=90h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30h,
2. obecność na ćwiczeniach – 15h
3. obecność na kolokwiach i egzaminie – 15h
Razem: 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zmiennych losowych [sposoby ich określania, dystrybuanta, gęstość, podstawowe parametry (wartość oczekiwana, wariancja), centralne twierdzenie graniczne];
• znać podstawowe rozkłady zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, normalny, t Studenta, chi kwadrat);
• umieć sformułować i zweryfikować hipotezę statystyczną odnoszącą się do parametru rozkładu w populacji (wartość oczekiwana, wariancja), lub do postaci rozkładu w populacji (test losowości próby, test zgodności);
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zależności miedzy zmiennymi – analiza korelacji i regresji ( liniowej i sprowadzalnej do liniowej)
• nabyć umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy
• na podstawie dostępnych źródeł literaturowych i internetowych umieć samodzielnie rozwiązywać dane zagadnienia
• nabyć umiejętność samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków.
- Treści kształcenia:
- Celem zajęć jest przyswojenie i doskonalenie umiejętności stosowania różnorodnych technik statystycznych niezbędnych do projektowania technologicznego i dalszego toku studiów.
Omawiane są następujące zagadnienia: podstawowe wiadomości z rachunku prawdopodobieństwa (zmienne losowe, parametry rozkładu zmiennej losowej, twierdzenia graniczne), podstawowe pojęcia i metody dotyczące wnioskowania statystycznego (zagadnienia estymacji parametrów populacji, testowanie hipotez statystycznych oraz zagadnienie korelacji i regresji liniowej), optymalizacja liniowa oraz opracowywanie wyników i planowanie doświadczeń – modelowanie procesów.
Dla ułatwienia zrozumienia wykładu i przyswojenia materiału pod koniec semestru przewidziane są ćwiczenia rachunkowe.
- Metody oceny:
- zaliczenie ćwiczeń po uzyskaniu 50% punktów z prac domowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną na temat podstawowych typów zmiennych losowych, sposobów opisu (tabela rozkładu, dystrybuanta, ew. gęstość), definicji podstawowych charakterystyk, podstawowych rozkładów zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, rozkład normalny, t Studenta, chi kwadrat)
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- Posiada wiedzę teoretyczną na temat metod stosowanych w statystyce matematycznej ( twierdzenia graniczne, rozkłady podstawowych statystyk, testowanie hipotez oraz analiza korelacji i regresji)
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi przedstawić interpretację wyników eksperymentu jako pewnej zmiennej losowej; wyliczyć parametry danego rozkładu zmiennej losowej; zastosować twierdzenia graniczne do oszacowania prawdopodobieństwa otrzymania wyniku w określonym przedziale , do oszacowania niezbędnej liczebności próbki lub ilości eksperymentów
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- Potrafi, na podstawie wyników eksperymentu, przetestować hipotezy dotyczące danej cechy lub rozkładu oraz przeprowadzić analizę korelacji i znaleźć funkcję regresji
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- Potrafi dobrać i wykorzystać właściwie dla celów praktycznych konkretne metody stosowane w statystyce ( np. dla opracowania wyników doświadczalnych).
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie;
Weryfikacja: Prezentacja rozwiązanych zadań na ćwiczeniach i kolokwiach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K02
- Kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Prezentacja rozwiązanych zadań na ćwiczeniach i kolokwiach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: