- Nazwa przedmiotu:
- Etyka w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_EA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godziny, w tym: praca na wykładach 15 godz., na ćwiczeniach 10 godz., konsultacje 2 godz., sprawdzian 2 godz., studiowanie wskazanej literatury 25 godz., przygotowanie się do zaliczenia 26 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., na ćwiczeniach 10 godz., konsultacje 2 godz., udział w zaliczeniu 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Cel: Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różnych kompetencji społecznych na styku etyki oraz życia społecznego i zawodowego.
Wykłady: Celem wykładów jest przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć.
Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka normatywno-oceniająca i etyka opisowa. Etyka abstrakcyjna i etyka konkretna.
2. Schemat motywacji etycznej: sytuacja zewnętrzna → percepcja → dyspozycje intelektualne i dyspozycje emocjonalne → bilans emocji → akcja. Sumienie. Prawo Ehrenfelsa (zasada hedonizmu antropologicznego) a zasada hedonizmu ideologicznego.
3. Wartości naturalistyczne i wartości transcendentne. Etyka naturalistyczna i etyka transcendentalna.
4. Moralność a prawo. Obecność wartościowań moralnych w prawie. Aktywizm prawniczy. Upolitycznianie sądownictwa.
5. Etyka i polityka. Etyka w państwie opiekuńczym
6. Cele deklarowane a cele rzeczywiste w kontaktach międzyludzkich. O pojęciu kłamstwa i zasadzie prawdomówności. Kontratypy kłamstwa.
7. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa.
8. O bezstronności w pracy urzędnika. O korupcji
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Etyka i kultura.
2. Etyka i media.
3. Etyka i państwo opiekuńcze.
4. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa.
5. Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza kodeków etycznych wybranych gmin.
6. Zasady etyki korpusu służby cywilnej.
7. Prawny i moralny aspekt działań korupcyjnych.
8. Kazusy z etyki administracji.
- Metody oceny:
- 1. Za ćwiczenia (w tym sprawdzian) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów.
2. Za sprawdzian z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów.
3. Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 6,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura i pomoce naukowe
Literatura podstawowa:
1. A. Breczko, „Prawo a moralność w teorii i praktyce wczoraj i dziś”, Temida 2, Białystok 2004 (wybrany fragment).
2. U. Schrade, „Wspólnoty duchowe a podział terytorialny kraju”, w: „Dwudziestolecie funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce”, red. H. Kisilowska, E. Malak, WAiNS PW, Warszawa 2010, s. 95-102.
3. B. Wolniewicz, O idei losu, „Edukacja Filozoficzna” 2010, vol. 50, s. 59-71 lub B. Wolniewicz, „O Polsce i życiu. Refleksje filozoficzne i polityczne,” Komorów 2011, s. 16-33.
4. Z. Nikitorowicz (red.), „Kazusy z etyki administracji”, WSAP, Białystok 2006 (wybrane fragmenty)
5. Wybrane kodeksy etyki i kodeksy etyki administracji.
6. Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6.11.2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, w: M.P. 2011 nr 93 poz. 953 http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20110930953
Literatura uzupełniająca:
1. „Przegląd Służby Cywilnej” http://dsc.kprm.gov.pl/przeglad : Wydanie specjalne nr 1, 2011, listopad, [Etyka w służbie cywilnej] http://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/psc_2011_wydanie_specjalne_nr1.pdf
[Przykłady różnych kodeksów etyki , s. 48-49]; Wydanie specjalne nr 2, 2012, sierpień, „Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej”
2. USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
Rozdział 3. Obowiązki pracownika samorządowego, art. 24-35
3. B. Wolniewicz, Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa, w: B. Wolniewicz, „Ksenofobia i wspólnota”, Komorów 2010, s. 309-315.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_EA01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_EA02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki administracji
S1A_W07
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_EA03
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_EA01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_EA02
- Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt U_EA03
- Umie postrzegać problemy etyczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_EA01
- Rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_EA02
- Jest świadomy odpowiedzialności etycznej w pracy
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z wykonywaniem zawodu
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06