Nazwa przedmiotu:
Demografia w gospodarce przestrzennej
Koordynator przedmiotu:
doc. dr inż. Marek Kisilowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A13_DGP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.); Obciążenie studenta [h]: Udział w wykładach 15 Praca własna: przygotowanie do zajęć 5 czytanie wskazanej literatury 10 przygotowanie do sprawdzianu 5 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 35
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Cel: Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania stanu i struktury ludności, a także umiejętności prognozowania w oparciu o współczynniki demograficzne. Przygotowanie do interpretacji danych demograficznych. Zapoznanie studenta ze podstawowymi współczynnikami i zjawiskami demograficznymi. Wykłady dotyczą najważniejszych problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne (system pojęć) oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin: 1. Podstawowe pojęcia demografii. Demografia, a polityka społeczno-ekonomiczna i regionalna. 2 2. Podstawowe zjawiska demograficzne. Rejestracja zjawisk demograficznych (dane pełne, dane szacunkowe). Kategorie demograficzne. Podstawowe kohorty demograficzne 2 3. Siatka demograficzna: konstrukcja i zastosowanie. Wielkości demograficzne bezwzględne i względne. Współczynniki demograficzne: ogólne i cząstkowe. Indeksy. Współczynniki oraz indeksy standaryzowane 2 4. Rozpoznania stanu i struktury ludności. 2 5. Ruch naturalny ludności, migracje. 2 6. Rola prognoz w kształtowaniu przyszłości 2 7. Prognozowanie demograficzne, a zagospodarowanie przestrzenne 2 8. Sprawdzian 1
Metody oceny:
Ocena za przedmiot : Ocena; Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Po ukierunkowaniu pojmuje i orientuje się w treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu. 3.5 Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu 4.0 Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu 4.5 Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu 5.0 W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie i z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny, oraz zaplanowane działania. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Fihel A., Okólski M., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa, 2012. Kupiec L., Demografia w gospodarce przestrzennej. Białystok, 2011. Procesy demograficzne i metody ich analizy. red. J. Kurkiewicz, Warszawa, 2010.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawowe terminu w zakresie demografii, zna podstawowe definicje. opis
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla demografii. Zna i rozumie przyczyny zagrożeń wynikających ze zmian demograficznych.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi prawidłowo zinterpretować dane demograficzne
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_02
Potrafi zastosować dane demograficzne do analizowania konkretnych procesów i zjawisk z zakresu administracji publicznej i gospodarki przestrzennej.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_03
Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów demograficznych i ich wpływ na funkcjonowanie państwa i jego struktur.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_04
Posiada umiejętność interpretacji danych i umie samodzielnie pozyskiwać potrzebne informacje.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w zakresie rozumienia procesów demograficznych. Rozumie ich wpływ na funkcjonowanie państwa w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Umie stosować proste metody do oceny zebranych danych
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07