Nazwa przedmiotu:
Techniki pracy biurowej
Koordynator przedmiotu:
mgr Elżbieta Jendrzejczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_TPB
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych 15 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., 2. Liczba godzin praca własnej studenta: studiowanie literatury 5 godz., napisanie referatu 5 godz., przygotowanie się do kolokwium 5 godz., Razem 30 godz. - 1 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1, Prowadzenie ćwiczeń - 15 godz. - 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z jeżyka polskiego nabyte w edukacji na poziomie licealnym. Przedmiot pozwala poznać techniki pracy biurowej, zasady redagowania pism, rozwija umiejętności sporządzania pism i organizacji pracy własnej, które są przydatne w dalszej nauce dowolnego przedmiotu jak i podczas praktyk zawodowych. Przedmiot może być szczególnie przydatny dla przedmiotu seminarium dyplomowe.
Limit liczby studentów:
cwiczenia 30 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą pracy biurowej, techniką pracy biurowej, organizacją obiegu dokumentów w urzędach, zasadami prowadzenia korespondencji biurowej zgodnie z obowiązującymi standardami i zwyczajami. Zdobycie umiejętności znakowania spraw i prowadzenia korespondencji służbowej, zastosowania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z obiegiem dokumentów w urzędzie. Ćwiczenia umożliwiają: zdobycie wiedzy dotyczącej organizacji i techniki pracy biurowej; nabycie umiejętności organizacji pracy własnej i w niewielkich zespołach ludzkich; sporządzania pism biurowych; nadawania znaku sprawy, zrozumienie znaczenia netykiety w procesie elektronicznego komunikowania się z szeroko rozumianym otoczeniem i dla efektywnego funkcjonowania urzędu.
Treści kształcenia:
1. Praca biurowa i modele pracy biurowej Technika pracy biurowej. 2. Warunki i środowisko pracy biurowej. Organizacja przestrzenna stanowisk pracy biurowej. Wyposażenie stanowiska i środki techniczne pracy biurowej. Nowe technologie w pracy biurowej. Elektronizacja pracy biurowej. 3. Organizacja pracy biurowej. Systemy kancelaryjne, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcja kancelaryjna. Instrukcja kancelaryjna dla organów administracji rządowej i samorządowej. Kategorie akt i znak sprawy. 4. Fazy obiegu pism: przyjmowanie, rozdział i załatwianie, wysyłanie odpowiedzi. Adresowanie kopert. Systemy obiegu dokumentów: tradycyjny i EZD. Spis spraw w systemie tradycyjnym i EZD. Przechowywanie akt. Repozytoria. Elektroniczny urząd. Netykieta.5. Technika korespondencji. Ogólne zasady redagowania pism. Rodzaje pism. Formaty papieru. Stosowanie blankietów korespondencyjnych, formularzy i e-dokumentów Formatowanie pisma i układy graficzne. Styl urzędowy i zasady redagowania tekstów. 6. Typowe pisma biurowe. Pisma informacyjne - budowa, przykłady pism. Sporządzanie wybranych pism informacyjnych (sprawozdania, protokoły). 7. Pisma przekonujące. Elementy pisma – układ europejski. Części składowe treści pisma. Przykłady pism handlowych (oferty, reklamacje). Korespondencja w sprawach administracyjnych i sporządzanie wybranych pism w sprawach administracyjnych (podania, wnioski, skargi, odwołania).
Metody oceny:
Kolokwium pisemne zawierające pytania typu prawda-fałsz, pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach oraz wykonanie pracy pisemnej na zajęciach: sporządzenie protokołu lub sprawozdania oraz wybranego pisma administracyjnego podania, wniosku, odwołania, skargi lub zażalenia; Punktowane przygotowanie referatów w formie prezentacji multimedialnej, odpowiedzi na pytania, sporządzenie pism biurowych. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przystąpienie do kolokwium końcowego i uzyskanie oceny pozytywnej oraz sporządzenie dwóch pism biurowych na zajęciach. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie kolokwium pisemnego (na ostatnich zajęciach) obejmującego wiedzę z ćwiczeń oraz zalecanej literatury. Pytania w formie prawda fałsz (za poprawną odpowiedź 0,5 p.), test wyboru (za poprawną odpowiedź 0,5 p.) oraz dwa pytania otwarte (za odpowiedź na pytanie 0-2p.). Oceniana również będzie praca na zajęciach w formie punktów za przygotowanie referatów w formie prezentacji multimedialnej na wybrany temat przez studenta i za sporządzenie pism biurowych. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury. W przypadku nieobecności, studiujący zobowiązani są do zaliczenia sporządzanych pism na zajęciach w godzinach konsultacji. Ocena końcowa na podstawie średniej ważonej: kolokwium 60% + 40% prace pisemne i aktywność na zajęciach. 3.0 Uzyskał co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu; 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu; 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu; 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu; 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu;
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bieda M., Zasady zarządzania dokumentacją w urzędach administracji publicznej. Kwalifikowanie, obieg, archiwizowanie +CD, Municipium SA, Warszawa 2012 2. Fuchsel H. Sekretariat, czyli centrum informacyjne firmy. Poltext, Warszawa 2011. 3. Jendrzejczak E., Korespondencja biurowa, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014. 4. Łatka U., Organizacja i technika pracy biurowej” WSiP, Warszawa 2015. ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) Literatura uzupełniająca: 1. Füchsel H.: Korespondencja w firmie”, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2013 2. Fuchsel H., Poradnik asystentki czyli efektywne zarządzanie biurem, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2011 3. Kral P., Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzania.Wydawnictwo ODDK, Gdańsk 2011 4. Pręgowski M. „Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012 5. E-wydania Modern Office Manager (inne np. e-Sekretariat)
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawowe zasady redagowania pism według standardów polskich i europejskich.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające pytania typu prawda-fałsz, pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08
Efekt W_02
Wie co reguluje instrukcja kancelaryjna urzędu i zna fazy obiegu pism.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające pytania typu prawda-fałsz, pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_03
Zna rodzaje pism i potrafi dobrać odpowiednią formę do przedmiotu sprawy.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające pytania typu prawda-fałsz, pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_04
Zna środki techniczne pracy biurowej i kategorie archiwizacji dokumentów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające pytania typu prawda-fałsz, pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_02
Umie oznaczać dokumenty
Weryfikacja: Wykonanie pracy pisemnej na zajęciach: napisanie pisma administracyjnego i nadanie znaku
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_03
Umie samodzielnie korzystać z instrukcji kancelaryjnej.
Weryfikacja: Wykonanie pracy pisemnej, nadanie znaku sprawie zgodnie z zapisem w instrukcji kancelaryjnej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_01
Umie praktycznie stosować wiedzę uzyskaną na zajęciach i samodzielnie sporządzać pisma biurowe.
Weryfikacja: wykonanie pracy pisemnej na zajęciach: sporządzenie protokołu lub sprawozdania oraz wybranego pisma administracyjnego podania, wniosku, skargi lub handlowego: reklamacji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_04
Umie dobrać technikę tworzenia i przechowywania dokumentów.
Weryfikacja: Wykonanie pracy pisemnej na zajęciach, sporządzanie pism - dobór układu graficznego i rozplanowanie elementów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_05
Potrafi analizować pismo i dokonać jego korekty
Weryfikacja: Wykonanie pracy pisemnej na zajęciach: sporządzenie protokołu lub sprawozdania oraz wybranego pisma administracyjnego lub handlowego: podania, wniosku, skargi,reklamacji,
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu techniki i korespondencji biurowej, rozumie konieczność dalszego doskonalenia.
Weryfikacja: Punktowane przygotowanie referatów w formie prezentacji multimedialnej, odpowiedzi na pytania,
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_02
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy biurowej, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Punktowane przygotowanie referatów w formie prezentacji multimedialnej, odpowiedzi na pytania, sporządzenie pism biurowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06