- Nazwa przedmiotu:
- Przetwarzanie informacji tekstowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Leszek Markowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Papiernictwo i Poligrafia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- IP-IDP-PITEK-6-13Z
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 150. Obejmuje:
1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
• wykłady - 30 godz.,
• ćwiczenia projektowe - 30 godz.,
• konsultacje - 15 godz.,
RAZEM 75 godzin .
2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta):
1. Przygotowanie do zajęć projektowych - 20 godz.
2. Wykonanie projektów - 30 godz.
3. Przygotowanie do wykładów, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 15 godz.
4. Przygotowanie do sprawdzianu - 10 godz.
RAZEM 75 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 punkty
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 punkty
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt450h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
[IP-IDW-TEINF-2-11Z] Techniki informacyjne.
[IP-IDP-TESKT-6-10Z] Technologia składu tekstu.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy z zakresu zasad składania w językach obcych. Poznanie metod automatyzujących proces przygotowania plików do publikacji elektronicznej i drukowania. Nabycie umiejętności weryfikacji plików przygotowywanych do drukowania, posługiwania się wybranymi programami w zakresie automatycznego rozpoznawania, korygowania i łamania tekstów oraz wykorzystania metajęzyka XML do multimedialnego
przetwarzania informacji tekstowej.
- Treści kształcenia:
- Wykład
2h – Analiza błędów składu komputerowego.
2h – Systemy optycznego rozpoznawania tekstów.
2h – Zasady składania tekstów w krajach UE
2h – Systemy kodowania znaków. Problemy konwersji tekstów 2h – Funkcje automatyzacji składu w programach DTP.
2h – Rozszerzenia programowe automatyzujące proces przygotowania publikacji.
2h – Podstawy metajęzyka XML. Zastosowanie XML do przetwarzania danych.
2h – Budowa i systemy zapisu fontów.
2h – Tworzenie publikacji elektronicznych. Konwersja danych do formatu e-pub. Czytniki tekstu: e-książki.
2h – Technologia tworzenia zalewek i nadlewek.
2h – Korekcja oryginałów cyfrowych.
2h – Technologia montażu elektronicznego.
2h – Standardy zapisu plików PDF.
2h – Systemy weryfikacji plików przed drukowaniem.
Ćwiczenia
2h – Rozpoznawanie błędów technicznych w publikacjach drukowanych i analiza ich przyczyn.
4h – Badanie wpływu parametrów dokumentu i jego zapisu na rozpoznawanie znaków w programie OCR.
4h – Przygotowanie makra do automatycznej korekty tekstu przeznaczonego do łamania.
4h – Opracowanie cyfrowej wersji drukowanych dokumentów w oparciu o mechanizmy OCR i GREP.
4h – Wykorzystanie metajęzyka XML do tworzenia publikacji periodycznych.
4h – Trapping w otwartych plikach graficznych.
4h – Weryfikacja plików otwartych i PDF przed drukowaniem.
4h – Przygotowanie danych do książki w formie elektronicznej (e-book).
- Metody oceny:
- Projekty wykonane na ćwiczeniach.
Sprawdzian pisemny.
Sprawdzian przeprowadzany jest na ostatnim wykładzie, składa się z kilku pytań problemowych. Pozytywne zaliczenie wykładu następuje po uzyskaniu min. 50% sumy punktów. Student ma prawo do wglądu do pracy na zasadach podanych w Regulaminie Studiów PW. Student ma prawo do jednorazowej poprawy otrzymanej oceny. Na ocenę końcową z ćwiczeń projektowych składają się punkty ze wszystkich prac wykonywanych samodzielnie w trakcie zajęć. Pozytywna ocena końcowa za zajęcia projektowe może zostać wystawiona po zaliczeniu wszystkich projektów oraz uzyskaniu min. 50% sumy punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bringhurst R.: Elementarz stylu w typografii. Design Plus, Kraków, 2007.
2. Chwałowski: Typografia typowej książki. Helion, 2002.
3. Markowski L.: Instrukcje do ćwiczeń: Przetwarzanie Informacji Tekstowej. Materiały wewnętrzne ZTP. 2011.
4. McCue C.: Profesjonalny druk. Przygotowanie materiałów, Helion, 2007.
5. Włodarz Marek: GREP w InDesign CS3-CS5, MAWart, 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- http://ip.hoff.pl/content/blogcategory/103/217/
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PITEK_W1
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie technik grafiki komputerowej, cyfrowych metod przetwarzania tekstów i obrazów oraz projektowania wydawnictw elektronicznych i poligraficznych.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PITEK_U1
- Student na podstawie przeprowadzonej analizy literatury fachowej rozwija swoją wiedzę i umiejętności z zakresu zagadnień związanych z przetwarzaniem informacji tekstowej.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt PITEK_U2
- Student umie zweryfikować poprawność plików przygotowywanych do drukowania. Student umie wykorzystać wybrane programy do automatycznego rozpoznawania,
korygowania i łamania tekstów oraz metajęzyk XML do multimedialnego przetwarzania informacji tekstowej.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt PITEK_U3
- Potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją — zaprojektować proces przygotowania publikacji do drukowania
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PITEK_K1
- Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu przetwarzania informacji tekstowej; rozumie problem dezaktualizacji posiadanych umiejętności i wiedzy wynikający z ciągłej ewolucji oprogramowania.
Weryfikacja: Przeprowadzenie dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt PITEK_K2
- Student umie zweryfikować poprawność plików przygotowywanych do drukowania. Student umie wykorzystać wybrane programy do automatycznego rozpoznawania,
korygowania i łamania tekstów oraz metajęzyk XML do multimedialnego przetwarzania informacji tekstowej.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05