Nazwa przedmiotu:
Przetwarzanie informacji tekstowej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Leszek Markowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Papiernictwo i Poligrafia
Grupa przedmiotów:
Obieralne kierunkowe
Kod przedmiotu:
IP-IDP-PITEK-6-13Z
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 150. Obejmuje: 1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: • wykłady - 30 godz., • ćwiczenia projektowe - 30 godz., • konsultacje - 15 godz., RAZEM 75 godzin . 2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta): 1. Przygotowanie do zajęć projektowych - 20 godz. 2. Wykonanie projektów - 30 godz. 3. Przygotowanie do wykładów, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 15 godz. 4. Przygotowanie do sprawdzianu - 10 godz. RAZEM 75 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 punkty ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4 punkty ETCS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt450h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty): [IP-IDW-TEINF-2-11Z] Techniki informacyjne. [IP-IDP-TESKT-6-10Z] Technologia składu tekstu.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy z zakresu zasad składania w językach obcych. Poznanie metod automatyzujących proces przygotowania plików do publikacji elektronicznej i drukowania. Nabycie umiejętności weryfikacji plików przygotowywanych do drukowania, posługiwania się wybranymi programami w zakresie automatycznego rozpoznawania, korygowania i łamania tekstów oraz wykorzystania metajęzyka XML do multimedialnego przetwarzania informacji tekstowej.
Treści kształcenia:
Wykład 2h – Analiza błędów składu komputerowego. 2h – Systemy optycznego rozpoznawania tekstów. 2h – Zasady składania tekstów w krajach UE 2h – Systemy kodowania znaków. Problemy konwersji tekstów 2h – Funkcje automatyzacji składu w programach DTP. 2h – Rozszerzenia programowe automatyzujące proces przygotowania publikacji. 2h – Podstawy metajęzyka XML. Zastosowanie XML do przetwarzania danych. 2h – Budowa i systemy zapisu fontów. 2h – Tworzenie publikacji elektronicznych. Konwersja danych do formatu e-pub. Czytniki tekstu: e-książki. 2h – Technologia tworzenia zalewek i nadlewek. 2h – Korekcja oryginałów cyfrowych. 2h – Technologia montażu elektronicznego. 2h – Standardy zapisu plików PDF. 2h – Systemy weryfikacji plików przed drukowaniem. Ćwiczenia 2h – Rozpoznawanie błędów technicznych w publikacjach drukowanych i analiza ich przyczyn. 4h – Badanie wpływu parametrów dokumentu i jego zapisu na rozpoznawanie znaków w programie OCR. 4h – Przygotowanie makra do automatycznej korekty tekstu przeznaczonego do łamania. 4h – Opracowanie cyfrowej wersji drukowanych dokumentów w oparciu o mechanizmy OCR i GREP. 4h – Wykorzystanie metajęzyka XML do tworzenia publikacji periodycznych. 4h – Trapping w otwartych plikach graficznych. 4h – Weryfikacja plików otwartych i PDF przed drukowaniem. 4h – Przygotowanie danych do książki w formie elektronicznej (e-book).
Metody oceny:
Projekty wykonane na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny. Sprawdzian przeprowadzany jest na ostatnim wykładzie, składa się z kilku pytań problemowych. Pozytywne zaliczenie wykładu następuje po uzyskaniu min. 50% sumy punktów. Student ma prawo do wglądu do pracy na zasadach podanych w Regulaminie Studiów PW. Student ma prawo do jednorazowej poprawy otrzymanej oceny. Na ocenę końcową z ćwiczeń projektowych składają się punkty ze wszystkich prac wykonywanych samodzielnie w trakcie zajęć. Pozytywna ocena końcowa za zajęcia projektowe może zostać wystawiona po zaliczeniu wszystkich projektów oraz uzyskaniu min. 50% sumy punktów.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bringhurst R.: Elementarz stylu w typografii. Design Plus, Kraków, 2007. 2. Chwałowski: Typografia typowej książki. Helion, 2002. 3. Markowski L.: Instrukcje do ćwiczeń: Przetwarzanie Informacji Tekstowej. Materiały wewnętrzne ZTP. 2011. 4. McCue C.: Profesjonalny druk. Przygotowanie materiałów, Helion, 2007. 5. Włodarz Marek: GREP w InDesign CS3-CS5, MAWart, 2011.
Witryna www przedmiotu:
http://ip.hoff.pl/content/blogcategory/103/217/
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PITEK_W1
Ma szczegółową wiedzę w zakresie technik grafiki komputerowej, cyfrowych metod przetwarzania tekstów i obrazów oraz projektowania wydawnictw elektronicznych i poligraficznych.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PITEK_U1
Student na podstawie przeprowadzonej analizy literatury fachowej rozwija swoją wiedzę i umiejętności z zakresu zagadnień związanych z przetwarzaniem informacji tekstowej.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt PITEK_U2
Student umie zweryfikować poprawność plików przygotowywanych do drukowania. Student umie wykorzystać wybrane programy do automatycznego rozpoznawania, korygowania i łamania tekstów oraz metajęzyk XML do multimedialnego przetwarzania informacji tekstowej.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt PITEK_U3
Potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją — zaprojektować proces przygotowania publikacji do drukowania
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach. Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PITEK_K1
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu przetwarzania informacji tekstowej; rozumie problem dezaktualizacji posiadanych umiejętności i wiedzy wynikający z ciągłej ewolucji oprogramowania.
Weryfikacja: Przeprowadzenie dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt PITEK_K2
Student umie zweryfikować poprawność plików przygotowywanych do drukowania. Student umie wykorzystać wybrane programy do automatycznego rozpoznawania, korygowania i łamania tekstów oraz metajęzyk XML do multimedialnego przetwarzania informacji tekstowej.
Weryfikacja: Realizacja projektów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05