Nazwa przedmiotu:
Statystyka
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Paweł Stacewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_STAT
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach 10 godz., wykłady 10 godz., studiowanie wskazanej literatury 40 godz., przygotowanie się do zajęć i sprawdzianów 50 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (21 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach 10 godz., wykłady 10 godz., konsultacje 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Od studenta wymaga się znajomości niektórych zagadnień omawianych na zajęciach z Matematyki (dot. np. funkcji i całek).
Limit liczby studentów:
Wykłady: brak limitów. Ćwiczenia projektowe:30 osób
Cel przedmiotu:
Cel: Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami statystyki opisowej oraz wybranymi elementami teorii wnioskowań statystycznych; przygotowanie studentów do poprawnej interpretacji danych statystycznych, z którymi będą się stykać w przyszłej pracy zawodowej. Wykłady mają na celu teoretyczną prezentację materiału wraz z wyczerpującymi omówieniami specjalnie dobranych przykładów. Ćwiczenia mają na celu rozwiązywanie zadań praktycznych (rachunkowych i problemowych), związanych ściśle z treścią wykładu; wybór zadań ma sprzyjać ugruntowaniu i pogłębieniu wiedzy przekazywanej na wykładzie, a także przygotować studenta do samodzielnej pracy z realnymi danymi statystycznymi.
Treści kształcenia:
1. Definicja i przedmiot statystyki. Działy statystyki. Statystyka na tle innych nauk. Podstawowe pojęcia statystyczne: populacja, jednostka, cecha, rozkład cech, miary statystyczne itp. Badania statystyczne: odmiany i etapy. 2. Metody grupowania i prezentacji danych statystycznych. Szeregi statystyczne (indywidualne i rozdzielcze; skumulowane). Różne typy wykresów i diagramów, np. wykresy kołowe, słupkowe, histogramy, krzywe liczebności. 3. Miary wartości przeciętnej (klasyczne i pozycyjne): średnie (arytmetyczna, geometryczna i harmoniczna), mediana, dominanta. Obliczanie miar wartości przeciętnej dla różnych typów szeregów. Kwartyle, kwantyle, percentyle (metody obliczania). 4. Miary rozproszenia (bezwzględne i względne): rozstęp, odchylenie ćwiartkowe, odchylenie przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, współczynniki zmienności. Obliczanie miar rozproszenia dla różnych typów szeregów. 5. Miary asymetrii i koncentracji. 6. Zależności między cechami w populacji. Pojęcie korelacji. Współczynnik korelacji rang oraz korelacji liniowej Pearsona. Zagadnienie regresji liniowej. 7. Teoretyczne rozkłady statystyczne. Funkcje częstości (gęstości prawdopodobieństwa) i ich własności. Proste zastosowania statystyczne całek. 8. Rozkład normalny. Wzór na funkcję częstości. Wykres. Znaczenie parametrów rozkładu. Rozkład standardowy. Obliczanie prawdopodobieństw (procentów) i różnych miar statystycznych. 9. Wnioskowania statystyczne. Statystyki i estymatory. Estymacja punktowa a przedziałowa. Estymacja przedziałowa parametrów rozkładu normalnego. 10. Testowanie hipotez statystycznych. Omówienie ogólne oraz omówienie szczegółowe testów istotności dla opisu jednej populacji.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pozytywna ocena z egzaminu. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach. Zaliczenie egzaminu odbywa się na podstawie: a) punktów uzyskanych na ćwiczeniach (30 pkt do zdobycia); b) punktów uzyskanych na egzaminie (20 pkt do zdobycia). Egzamin ma formę pisemną i pojęciową (polega na sprawdzaniu znajomości pojęć, również w ramach prostych zadań rachunkowych. Maksymalna liczba punktów, które można uzyskać w ramach zaliczania przedmiotu (ćwiczenia + egzamin), wynosi 50.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Jędrzej Stanisławek, „Podstawy statystyki”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010. 2. Tomasz Michalski, „Statystyka – podręcznik i zbiór zadań”, WSiP, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Jacek Koronacki, Jan Mielniczuk: Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2001. 2. Mieczysław Sobczyk: Statystyka, PWN 2005.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna definicje podstawowych pojęć statystyki opisowej.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_02
Zna podstawowe miary statystyczne: różne średnie, medianę i dominantę, percentyle, miary rozproszenia, współczynniki zmienności, miary asymetrii i koncentracji.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_03
Wie, na czym polega korelacja dwóch cech w jednej populacji; zna pojęcie regresji liniowej.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_04
Zna pojęcie teoretycznego rozkładu statystycznego i jego funkcji częstości (gęstości prawdopodobieństwa).
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_05
Ma podstawowe wiadomości o rozkładzie normalnym.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06
Efekt
Wie, na czym polega wnioskowanie statystyczne i testowanie hipotez statystycznych.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi porządkować dane statystyczne i obliczać podstawowe miary statystyczne (miary wartości przeciętnej, rozproszenia, zmienności, asymetrii i koncentracji).
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_02
Potrafi określać stopień korelacji między cechami jednostek danej populacji oraz wyznaczać liniowe funkcje regresji.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_03
Potrafi obliczać parametry typowych teoretycznych rozkładów statystycznych (w tym; wykładniczego).
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_04
Potrafi posługiwać się rozkładem normalnym.
Weryfikacja: Potrafi posługiwać się rozkładem normalnym.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_05
Potrafi przeprowadzać proste wnioskowania statystyczne i testować proste hipotezy statystyczne.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość doniosłości badań statystycznych we współczesnym świecie.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie rozwiązywania problemów i uzasadniania znalezionych rozwiązań (na ćwiczeniach przedmiotowych)
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Rozumie specyfikę wyników badań statystycznych (podawanych m.in. w środkach masowego przekazu); rozumie ich charakter i ograniczenia.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie rozwiązywania problemów i uzasadniania znalezionych rozwiązań (na ćwiczeniach przedmiotowych)
Powiązane efekty kierunkowe: K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_03
W sytuacjach decyzyjnych umie wykorzystywać trafnie dane i miary statystyczne.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie rozwiązywania problemów i uzasadniania znalezionych rozwiązań (na ćwiczeniach przedmiotowych).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06