- Nazwa przedmiotu:
- Historia administracji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Kopka Bogusław
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_HA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz.., zapoznanie się ze wskazana literaturą 40 godz., przygotowanie się do kolokwiów 55 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie dziejów administracji europejskiej od czasów starożytnych po współczesne nam lata na przykładzie funkcjonowania różnych modeli administracji, zapoznanie się z podstawowymi terminami i pojęciami z zakresu nauki o administracji. Przedmiot prowadzony jest w układzie chronologiczno-problemowym, ze szczególnym uwzględnieniem takich tematów, jak greckie polis, prawo starożytnego Rzymu, ustrój I Rzeczypospolitej, polskie konstytucje. Podstawowym zadaniem przedmiotu jest wzmocnienie u studentów przekonania o znaczeniu myślenia przyczynowo-skutkowego w opisywaniu historii państw i ich ustrojów, z wykorzystaniem różnych technik poznawczych: czytanie, porównywanie, opis i analiza.
- Treści kształcenia:
- 1. Historia administracji. Co to takiego?
2. Greckie polis
3. Ustrój republiki rzymskiej
4. Rzym w dobie pryncypatu
5. Feudalizm i monarchie stanowe
6. Początki administracji w Polsce
7. Ustrój dawnej Rzeczypospolitej
8. Temida staropolska
9. Państwo Ludwika XIV
10. Administracja w monarchii absolutyzmu oświeceniowego
11. Administracja na ziemiach polskich pod zaborami
12. Administracja II Rzeczypospolitej
13. Ustrój administracyjny Polski Ludowej (PRL)
14. Polskie konstytucje
15. Podsumowanie
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny. Pytania punktowane, ocena uzależniona od liczby punktów uzyskanych na sprawdzianie, przy czym minimalna liczba punków na zaliczenie przedmiotu to 8 na 15 możliwych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Marek Borucki, Temida staropolska, Warszawa: LSW 2001
Feliks Koneczny, Dzieje administracji w Polsce w zarysie, Wilno 1924, reprint: Warszawa–Komorów : Antyk 1999, streszczenie książki, s. 313–338
Tadeusz Maciejewski, Historia administracji, Warszawa: C.H. Beck 2006 lub nast. wydania, wybrane przez wykładowcę fragmenty.
Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszaw: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991;
Zbigniew Leoński, Nauka administracji, Warszawa: C.H. Beck 2010;
Wojciech Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764–1989, Warszawa: PWN 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę dotyczącą dziejów administracji europejskiej na przykładzie różnych modeli administracji, a także opanował terminologię w tym zakresie.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie postrzegać problemy i rozwiązania administracyjne w państwie przez pryzmat czynników historyczno-kulturowych, które wpłynęły na ich ukształtowanie w procesie historycznym, a także potrafi wnioskować w kategoriach przyczynowo-skutkowych w zakresie tej problematyki.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Posiada świadomość znaczenia prawidłowego działania organów administracji publicznej dla efektywnego funkcjonowania państwa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_02
- Ma przekonanie, że profesjonalizm i obiektywizm w działaniu organów administracji w ramach procedur administracyjnych zwiększa szacunek obywatela do państwa prawa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06