- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. PW dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler,
mgr inż. Magdalena Reizer
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi zagrożeniami cywilizacyjnymi dla społeczeństwa i środowiska ziemskiego, ich przyczynami (przyrost demograficzny, rozwój techniki, powszechna urbanizacja, zbrojenia i wojny, stosunki społeczno-ekonomiczne, modele życia, starzenie się społeczeństw) i skutkami (globalne zmiany klimatyczne, zubożenie warstwy ozonowej w stratosferze, ubytki lasów, zanik różnorodności biologicznej, zanieczyszczenia komponentów środowiska, schorzenia i patologie indywidualne i społeczne). Omawiane są także te z zagrożeń naturalnych, na przebieg których człowiek ma wpływ, bezpośredni lub pośredni. Zadania realizowane w trakcie ćwiczeń mają uświadomić studentom, oraz pomóc zrozumieć, skutki zagrożeń, których bardzo często nie uświadamiamy sobie z należytą powagą i odwagą.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczające wykład (pytania testowe i otwarte). Wymagane min. 50% punktów.
Zaliczenie ćwiczeń - 1 kolokwium i zaliczenie poszczególnych ćwiczeń audytoryjnych. Wymagane min. 50% punktów.
Ocena zintegrowana złożona w 50% z zaliczenia wykładu i 50% z zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Zeszyt 4/2010 kwartalnika Nauka (PAN): Raport o zagrożeniach
2. K. Juda-Rezler: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006.
3. Z.W. Kundzewicz, P. Kowalczak: Zmiany klimatu i ich skutki. Kurpisz S.A., Poznań 2008.
4. Najnowsze raporty Organizacji Światowych: EEA, WHO, UNEP/ONZ, OECD, IEA.
5. Dzienniki codzienne (analiza aktualnej sytuacji na świecie w aspekcie pojawiających się zagrożeń).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na poziom rozwoju społecznego
Posiada wiedzę o ludzkich i naturalnych zagrożeniach dla środowiska ziemskiego
Posiada wiedzę o ludzkich zagrożeniach dla społeczeństwa: "schorzeniach” i „patologiach” indywidualnych i społecznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł internetowych i baz danych w celu pozyskania danych koniecznych do oceny rozwoju społecznego i presji antropogenicznej na środowisko
Potrafi ocenić poziom zrównoważonego rozwoju i wskaźnik rozwoju społecznego krajów
Potrafi wykorzystać dane statystyczne do oceny potencjalnych zagrożeń środowiska danego kraju
Potrafi obliczyć emisję CO2 z energetycznego spalania paliw
Potrafi ocenić wpływ zagrożeń tradycyjnych i cywilizacyjnych na schorzenia i patologie społeczne i indywidualne
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania
Ma świadomość wagi oraz dynamiki zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i jednostkę
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: