- Nazwa przedmiotu:
- Metody statystyczne w technice
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Maciej Mijakowski
mgr inż. Ewa Duda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Cwiczenia audytoryjne 15 godz., Przygotowanie do ćwiczeń 7 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Cel kształcenia: przekazanie teoretycznej oraz praktycznej wiedzy w obszarze zastosowań statystyki w inżynierii środowiska Efekt kształcenia: znajomość fizycznych i formalnych podstaw statystyki w zagadnieniach fizyki budowli, środowiska wewnętrznego oraz nabycie umiejętności prowadzenia obliczeń w pracach projektowych z zakresu inżynierii środowiska.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia audytoryjne (15 godzin): obecność obowiązkowa, kolokwium, praca zaliczeniowa
Ćwiczenia 1 Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: jakie jest prawdopodobieństwo, że w grupie osób znajdują się osoby urodzone tego samego dnia.
Ćwiczenia 2 Badania epidemiologiczne (elementy kombinatoryki, rachunek prawdopodobieństwa).
Ćwiczenia 3 Analiza wyników badania próby losowej (populacja generalna, średnia, rozkład normalny, przedział ufności, poziom ufności), weryfikacja hipotez statystycznych
Ćwiczenia 4 Analiza wyników pomiarów wilgotności i temperatury powietrza (estymacja punktowa charakterystyka miejsca skupienia wyników, miary rozproszenie wyników, ocena kształtu rozkładu, dystrybuanta).
Ćwiczenia 5 Wyznaczanie dwuwymiarowego rozkladu normalnego, analiza danych pomiarowych jako dwywymiarowej zmiennej losowej ,
Ćwiczenia 6, Budowa modelu regresji kształtowania się wilgotności powietrza wewnętrznego, istotność modelu regresji, regresja wieloraka, przedział ufności dla modelu regresji)
Ćwiczenia 7 Ocena wiarygodności modelu opisującego kształtowanie się stężenia zanieczyszczeń w powietrzu (funkcja autokorelacji, analiza residuum funkcji błędu).
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny
Pozytywna ocena z ćwiczeń audytoryjnych laboratoryjnych (warunki dopuszczenia do egzaminu)
Zasady tworzenia oceny końcowej np. 0,6 W+ 0,4 Ć
- Egzamin:
- Literatura:
- Marek Fisz, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, PWN Biblioteka Matematyki Tom 18, Warszawa 1967 i późniejsze
J.B. Czermiński, A. Iwasiłwicz, Z. Paszek, A. Sikorski, Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa 1986
Pakiet programów Statistica wraz z opisem
Funkcje statystyczne programu EXCEL
Jerzy Greń, Modele i zadania statystyki matematycznej, PWN , Warszawa 1970
William Feller, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1978
Kazimierz Manczak, Metody identyfikacji losowych układów dynamicznych,
Mario F. Triola, Elementary statistics, eight edition, AddisonWesley Longman,2001
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada rozszerzoną i ugruntowaną wiedzę ze statystyki pozwalająca na posługiwanie się metodami statystycznymi właściwymi dla kierunku inżynieria środowiska w tym wykonywanie obliczeń przy projektowaiu złożonych układów pomiarowych lub zadań inzynierskich.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wybrać i wykorzystać metody statystyczne do analizy wyników różnych eksperymentów pomiarowych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków lub elementów konstrukcji w inżynierii i gospodarce wodnej lub znając zakres dostępnej informacji meteorologicznej i hydrologicznej, potrafi dobrać i zastosować informację właściwą do rozwiązania praktycznych problemów technicznych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa w tym praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: