Nazwa przedmiotu:
Metody statystyczne w technice
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Mijakowski mgr inż. Ewa Duda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 godz., Cwiczenia audytoryjne 15 godz., Przygotowanie do ćwiczeń 7 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Cel kształcenia: przekazanie teoretycznej oraz praktycznej wiedzy w obszarze zastosowań statystyki w inżynierii środowiska Efekt kształcenia: znajomość fizycznych i formalnych podstaw statystyki w zagadnieniach fizyki budowli, środowiska wewnętrznego oraz nabycie umiejętności prowadzenia obliczeń w pracach projektowych z zakresu inżynierii środowiska.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia audytoryjne (15 godzin): obecność obowiązkowa, kolokwium, praca zaliczeniowa Ćwiczenia 1 Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: jakie jest prawdopodobieństwo, że w grupie osób znajdują się osoby urodzone tego samego dnia. Ćwiczenia 2 Badania epidemiologiczne (elementy kombinatoryki, rachunek prawdopodobieństwa). Ćwiczenia 3 Analiza wyników badania próby losowej (populacja generalna, średnia, rozkład normalny, przedział ufności, poziom ufności), weryfikacja hipotez statystycznych Ćwiczenia 4 Analiza wyników pomiarów wilgotności i temperatury powietrza (estymacja punktowa charakterystyka miejsca skupienia wyników, miary rozproszenie wyników, ocena kształtu rozkładu, dystrybuanta). Ćwiczenia 5 Wyznaczanie dwuwymiarowego rozkladu normalnego, analiza danych pomiarowych jako dwywymiarowej zmiennej losowej , Ćwiczenia 6, Budowa modelu regresji kształtowania się wilgotności powietrza wewnętrznego, istotność modelu regresji, regresja wieloraka, przedział ufności dla modelu regresji) Ćwiczenia 7 Ocena wiarygodności modelu opisującego kształtowanie się stężenia zanieczyszczeń w powietrzu (funkcja autokorelacji, analiza residuum funkcji błędu).
Metody oceny:
Egzamin pisemny Pozytywna ocena z ćwiczeń audytoryjnych laboratoryjnych (warunki dopuszczenia do egzaminu) Zasady tworzenia oceny końcowej np. 0,6 W+ 0,4 Ć
Egzamin:
Literatura:
Marek Fisz, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, PWN Biblioteka Matematyki Tom 18, Warszawa 1967 i późniejsze J.B. Czermiński, A. Iwasiłwicz, Z. Paszek, A. Sikorski, Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa 1986 Pakiet programów Statistica wraz z opisem Funkcje statystyczne programu EXCEL Jerzy Greń, Modele i zadania statystyki matematycznej, PWN , Warszawa 1970 William Feller, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1978 Kazimierz Manczak, Metody identyfikacji losowych układów dynamicznych, Mario F. Triola, Elementary statistics, eight edition, AddisonWesley Longman,2001
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną i ugruntowaną wiedzę ze statystyki pozwalająca na posługiwanie się metodami statystycznymi właściwymi dla kierunku inżynieria środowiska w tym wykonywanie obliczeń przy projektowaiu złożonych układów pomiarowych lub zadań inzynierskich.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wybrać i wykorzystać metody statystyczne do analizy wyników różnych eksperymentów pomiarowych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków lub elementów konstrukcji w inżynierii i gospodarce wodnej lub znając zakres dostępnej informacji meteorologicznej i hydrologicznej, potrafi dobrać i zastosować informację właściwą do rozwiązania praktycznych problemów technicznych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa w tym praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: