Nazwa przedmiotu:
Metody modelowania matematycznego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Mijakowski dr inż. Wiktor Treichel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 godz., Ćwiczenia audytoryjne 30 godz., Przygotowanie do wykładów 15 godz., Pzrygotowanie do ćwiczeń 30 godz., Zapoznanie się z literaturą 5 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
4
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium450h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Cel kształcenia: przekazanie teoretycznej oraz praktycznej wiedzy w obszarze zastosowań modelowania matematycznego w inżynierii środowiska Efekt kształcenia: znajomość fizycznych i formalnych podstaw modelowania matematycznego w zagadnieniach fizyki budowli oraz nabycie umiejętności prowadzenia obliczeń w pracach projektowych z zakresu inżynierii środowiska.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia audytoryjne (30 godzin): obecność obowiązkowa, kolokwium, praca zaliczeniowa Liczby zespolone i podstawowe funkcje zespolone: działania na liczbach zespolonych; płaszczyzna zespolona, znajdowanie pierwiastków wielomianów, zastosowanie w automatyce i sterowaniu, analiza zespolona przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego. Rachunek operatorowy - przekształcenie Laplace’a: całka Duhamela, zastosowanie przekształcenia Laplace’a do rozwiązywania równań różniczkowych, badanie odpowiedzi impulsowej i stabilności układu automatycznego sterowania (rodzaje wymuszeń, transmitancja operatorowa, transmitancja widmowa). Przykłady obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Wybrane równania różniczkowe: rozkład temperatury na jednorodnej płycie, zagadnienie Stefana (MathCAD), rozwiązanie równania nieustalonego rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w pomieszczeniu. Podstawy optymalizacji: przykład minimalizacji kosztów zaopatrzenia w energię cieplną
Metody oceny:
Egzamin pisemny Pozytywna ocena z ćwiczeń audytoryjnych laboratoryjnych (warunki dopuszczenia do egzaminu) Zasady tworzenia oceny końcowej np. 0,6 W+ 0,4 Ć
Egzamin:
Literatura:
Andrzej M. Kaczyński, Wybrane zagadnienia z matematyki stosowanej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002 Andrzej M. Kaczyński, Podstawy analizy matematycznej, Tom 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002 Alfred Zagórski, Metody matematyczne fizyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001 Andrzej Stachurski, Andrzej P. Wierzbicki, Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001 W.I. Smirnow, Matematyka wyższa, PWN 1966 i następne Brosztajn, Siemiendajew, Matematyka – poradnik encyklopedyczny
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną i ugruntowaną wiedzę z matematyki pozwalająca na posługiwanie się metodami matematycznymi właściwymi dla kierunku inżynieria środowiska w tym wykonywanie obliczeń przy projektowaiu złożonych układów technologicznych lub konstrukcji inżynierskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wybrać i wykorzystać metody matematyczne do analizy porównawczej różnych rozwiązań technologicznych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków lub elementów konstrukcji w inżynierii i gospodarce wodnej lub znając zakres dostępnej informacji meteorologicznej i hydrologicznej, potrafi dobrać i zastosować informację właściwą do rozwiązania praktycznych problemów technicznych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa w tym praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: