- Nazwa przedmiotu:
- Przeróbka i utylizacja osadów ściekowych
- Koordynator przedmiotu:
- Wykład:
prof. nzw.dr hab. inż. Jolanta Podedworna
projekt:
mgr inż. Andrzej Witkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Zaopatrzenie w Wodę i Odprowadzanie Ścieków
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zajęcia projektowe 15 godz., Przygotowanie do kolokwium 10 godz., Zapoznanie się z literaturą 5 godz., Przygotowanie referatu/prezentacji 5 godz., Przygotowanie opracowań zespołowych 5 godz., Opracowanie projektu, ćwiczeń lub zadań 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- N
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z problematyką osadów ściekowych: obowiązujące przepisy prawne, procesy i urządzenia do przeróbki osadów, utylizacja agrotechniczna i przemysłowa.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- wykład:
zaliczenie pisemnego kolokwium
projekt:
Zaliczenie projektów indywidualnych, prezentacja opracowań zespołowych, kolokwium zaliczeniowe.
- Egzamin:
- N
- Literatura:
- 1.Bień J: Osady ściekowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2002
2.Podedworna J., Umiejewska K.: Technologia osadów ściekowych.Oficyna Wydawnicza PW, warszawa, 2008.
3.Podedworna J., Umiejewska K.: Laboratorium z technologii osadów ściekowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007
4. Heidrich Z. ,Witkowski A.: Urządzenia do oczyszczania ścieków, Wydawnictwo Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa 2005
5. Imhoff K.,Imhoff K.R – Kanalizacja miast i oczyszczanie ścieków. Poradnik Oficyna Wydawnicza Projprzem –EKO, Bydgoszcz 1996
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu obecnie stosowanych i nowo wprowadzanych procesów przeróbki i utylizacji osadów ściekowych, w tym spalania całkowitego i zupełnego oraz współspalania w cementowniach, kotłowniach lub spalarniach odpadów. Zna zasadę zrównoważonego rozwoju i rozumie zasadność wprowadzanych zmian w metodach ostatecznego unieszkodliwiania osadów ściekowych z uwzględnieniem aspektów społecznych, ekologicznych i bezpieczeństwa technicznego = zminimalizowanie emisji spalin i powstających odpadów / szczególnie popiołów/, kompleksowe zagospodarowanie odpadów, najlepiej w sposób użyteczny gospodarczo)-pisemne kolokwium
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wykorzystać procesy fizyczne (zagęszczanie, odwadnianie, dezintegracja mechaniczna), chemiczne (kondycjonowanie związkami mineralnymi i polielektrolitami) oraz biologiczne (dezintegracja enzymatyczna) do wspomagania unieszkodliwiania osadów ściekowych. Potrafi przeprowadzić porównawcze badania technologiczne pozwalające na właściwy dobór metody i sposobu realizacji odwadniania osadu ściekowego. Potrafi przeanalizować wpływ zadanych parametrów technologicznych na zmiany efektywności badanego procesu przeróbki osadu- ustna odpowiedź na początku i końcu każdego ćwiczenia, wspólne sprawozdanie z realizacji danego zadania laboratoryjnego.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Uczestnicząc w zespołowej pracy podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane przez siebie wyniki w kontekście końcowego odbioru i oceny wspólnie pisanego sprawozdania z realizacji określonych zadań technologicznych - ustna odpowiedź na początku i końcu każdego ćwiczenia, wspólne sprawozdanie z realizacji danego zadania laboratoryjnego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: