Nazwa przedmiotu:
Węzły ciepłownicze
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Wiesław Szadkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralna
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 godz., Zajęcia projektowe 15 godz., Przygotowanie do zajęć projektowych 15 godz., Zapoznanie się z literaturą i normami 10 godz., Wykonanie projektu, obliczeń, rysunków, schematów i obliczeń 15 godz., Złożenie projektu i zaliczenia (obrona) 15 godz., Przygotowanie do zaliczenia, obecność na zaliczeniu 10 godz., Konsultacje 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
N
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
I. Cele kształcenia: Przekazanie podstaw teoretycznych i wiedzy praktycznej o funkcjonowaniu węzłów ciepłowniczych jako jednego z elementów systemów ciepłowniczych. II.Efekt kształcenia: Wykształcenie praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania obliczeń i projektowania podstawowych elementów węzłów ciepłowniczych, umiejętność doboru wymienników ciepła, automatyki, pomp obiegowych i cyrkulacyjnych, naczyń wzbiorczych, sposobów regulacjiparametrów pracy węzłów, zadań i funkcji węzłów ciepłowniczych.
Treści kształcenia:
Metody oceny:
Egzamin:
tak
Literatura:
1.Kazimierz Żarski „Węzły Cieplne w Miejskich Systemach Ciepłowniczych” 1997 r 2.Katalogi pomp. 3.Katalogi armatury. 4.Katalogi wymienników ciepła. 4.Katalogi automatyki ciepłowniczej.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
01.Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych typach węzłów ciepłowniczych (bezpośrednie, wymiennikowe, jednofunkcyjne i wielofunkcyjne, mieszane) 02.Ma uporządkowaną wiedze o składowych elementach węzłów ciepłowniczych (wymienniki ciepła, stabilizatory temperatury ciepłej wody, pompy, odmulacze, armatura, automatyczne zawory regulacyjne, zawory bezpieczeństwa, urządzenia pomiarowe przepływu i zużycia ciepła). 03.Zna sposoby określania zapotrzebowania mocy cieplnej, rozumie wykres regulacyjny i współpracę węzła cieplnego z siecią i instalacjami wewnętrznymi budynku. Zaliczenie części teoretycznej wykładu na podstawie dwóch sprawdzianów pisemnych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
01.Potrafi wykonać projekt typowego węzła ciepłowniczego. 02.Potrafi dobrać średnice rurociągów, obliczyć przepływy dla wymienników c.w.u., dobrać zasobniki i stabilizatory temperatury ciepłej wody, pompy obiegowe i cyrkulacyjne, armaturę, wymienniki c.o., układy zabezpieczające i stabilizujące ciśnienie, ciepłomierze, układy regulacyjne automatyki pogodowej i naczynia wzbiorcze). 03.Potrafi wykonać obliczenia oraz rysunek projektowanego węzła. Zaliczenie na podstawie ustnej obrony projektu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
01.Ma świadomość społecznych i gospodarczych konsekwencji prawidłowego rozwiązania technologicznego projektu węzła, dobrania właściwych urządzeń, doboru energooszczędnych pomp oraz układów automatycznego sterowania w ramach podnoszenia energetycznej efektywności przemysłu i zrównoważonego rozwoju oraz redukcji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych do atmosfery. 02.Zna odpowiedzialność za skutki pracy zespołowej w ramach wspólnie wykonywanego i bronionego projektu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: