Nazwa przedmiotu:
Racjonalizacja zużycia ciepła
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Wiszniewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralna
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 godz., Ćwiczenia rachunkowe 15 godz., Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 40 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
N
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
: Celem przedmiotu jest przekazanie zintegrowanej wiedzy dotyczącej uwarunkowań prawnych, konieczności oraz sposobów racjonalizacji zużycia ciepła w budownictwie i procesach przemysłowych. W szczególności zostaną sposoby identyfikacji i ograniczenia strat ciepła przez przegrody oraz w instalacjach odbiorczych. Podane zostaną racjonalne kryteria oceny i wyboru zakresu działań racjonalizujących użytkowanie ciepła.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia audytoryjne ( 8 godzin): obecność obowiązkowa, kolokwium, praca zaliczeniow Ćwiczenia 1 Zasada działania i projektowanie gruntowego wymiennika ciepła Ćwiczenia 2 Sposoby podniesienia efektywności instalacji c.w.u. - straty ciepła w instalacji rozprowadzającej Ćwiczenia 3 Metody wyznaczanie skorygowanego współczynnika przenikania ciepła z uwzględnianiem mostków cieplnych Ćwiczenia 4 Obliczanie redukcji emisji gazów cieplarnianych Ćwiczenia 5 Magazynowanie ciepła i chłodu – dobór zasobnika ciepła dla instalacji cwu oraz zasobnika chłodu dla klimatyzacji Ćwiczenia 6 Szacowanie wydajności kolektorów słonecznych – dobór wielkości instalacji na potrzeby przygotowania c.w.u Ćwiczenia 7 Bilans cieplny okna Ćwiczenia 8 Sprawdzian zaliczeniowy
Metody oceny:
Egzamin pisemny Pozytywna ocena z ćwiczeń audytoryjnych laboratoryjnych (warunki dopuszczenia do egzaminu)
Egzamin:
tak
Literatura:
Jan Norwisz i inni, „Termomodernizacja budynków dla poprawy jakości środowiska”, Biblioteka Fundacji Poszanowania Energii, Gliwice 2004 Aktualne akty prawne związane z racjonalizacją użytkowania energii Malicki M ."Wentylacja i klimatyzacja Recknagel „Ogrzewnictwo, wentylacja i klimatyzacja„ Górzyński J., Auditing Energetyczny, Wydawnictwo NAPE, Warszawa 2001
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada szczegółową wiedzę z zakresu projektowania, budowy, modernizacji i eksploatacji COWIG Posiada szczegółową wiedzę z zakresu możliwości korzystania z pakietów inżynierskiego oprogramowania przy doborze urządzeń w sieciach i instalacjach COWiG Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi prowadzic metodami matematycznymi analizy porównawcze róznych rozwiazan technologicznych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa Potrafi prowadzic analizę wplywu wybranych parametrów procesu na jego efektywnosć energetyczna lub emisję zanieczyszczeń, szczególnie w trakcie eksploatacji sytemów ogrzewczeych, lub klimatyzacyjnych Potrafi przeprowadzic analizę techniczno-ekonomiczną układów technologicznych stosowanych w praktyce w zakresie ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiebiorczy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: