- Nazwa przedmiotu:
- Racjonalizacja zużycia ciepła
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Wiszniewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Ćwiczenia rachunkowe 15 godz., Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 40 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- N
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- : Celem przedmiotu jest przekazanie zintegrowanej wiedzy dotyczącej uwarunkowań prawnych, konieczności oraz sposobów racjonalizacji zużycia ciepła w budownictwie i procesach przemysłowych. W szczególności zostaną sposoby identyfikacji i ograniczenia strat ciepła przez przegrody oraz w instalacjach odbiorczych. Podane zostaną racjonalne kryteria oceny i wyboru zakresu działań racjonalizujących użytkowanie ciepła.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia audytoryjne ( 8 godzin): obecność obowiązkowa, kolokwium, praca zaliczeniow
Ćwiczenia 1 Zasada działania i projektowanie gruntowego wymiennika ciepła
Ćwiczenia 2 Sposoby podniesienia efektywności instalacji c.w.u. - straty ciepła w
instalacji rozprowadzającej
Ćwiczenia 3 Metody wyznaczanie skorygowanego współczynnika przenikania ciepła z uwzględnianiem mostków cieplnych
Ćwiczenia 4 Obliczanie redukcji emisji gazów cieplarnianych
Ćwiczenia 5 Magazynowanie ciepła i chłodu – dobór zasobnika ciepła dla instalacji cwu oraz zasobnika chłodu dla klimatyzacji
Ćwiczenia 6 Szacowanie wydajności kolektorów słonecznych – dobór wielkości instalacji na potrzeby przygotowania c.w.u
Ćwiczenia 7 Bilans cieplny okna
Ćwiczenia 8 Sprawdzian zaliczeniowy
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny
Pozytywna ocena z ćwiczeń audytoryjnych laboratoryjnych (warunki dopuszczenia do egzaminu)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Jan Norwisz i inni, „Termomodernizacja budynków dla poprawy jakości środowiska”, Biblioteka Fundacji Poszanowania Energii, Gliwice 2004
Aktualne akty prawne związane z racjonalizacją użytkowania energii
Malicki M ."Wentylacja i klimatyzacja
Recknagel „Ogrzewnictwo, wentylacja i klimatyzacja„
Górzyński J., Auditing Energetyczny, Wydawnictwo NAPE, Warszawa 2001
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada szczegółową wiedzę z zakresu projektowania, budowy, modernizacji i eksploatacji COWIG
Posiada szczegółową wiedzę z zakresu możliwości korzystania z pakietów inżynierskiego oprogramowania przy doborze urządzeń w sieciach i instalacjach COWiG
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi prowadzic metodami matematycznymi analizy porównawcze róznych rozwiazan technologicznych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa
Potrafi prowadzic analizę wplywu wybranych parametrów procesu na jego efektywnosć energetyczna lub emisję zanieczyszczeń, szczególnie w trakcie eksploatacji sytemów ogrzewczeych, lub klimatyzacyjnych
Potrafi przeprowadzic analizę techniczno-ekonomiczną układów technologicznych stosowanych w praktyce w zakresie ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje
Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiebiorczy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: