- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka i programowanie 2
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Jacek Stasierski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zajęcia laboratoryjne 15 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 15 godz., Przygotowanie raportu 2 godz., Przygotowanie projektu (modelu) 20 godz., Przygotowanie do obrony, obecność na obronie 8 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- N
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności w zakresie modelowania trójwymiarowego i bryłowego, wizualizacji statycznych i podstaw automatyzacji (programowania) w procesie projektowania z zastosowaniem VBA w środowisku AutoCAD-a.
- Treści kształcenia:
- 2. Ćwiczenia:
2.1. Opracowanie założeń i osadzenie aplikacji w środowisku AutoCAD-a, modyfikacja menu i podłączenie makra użytkownika,
przygotowanie funkcji obsługi plików dyskowych (wczytywanie danych);
2.2. Zaprojektowanie i oprogramowanie okna dialogowego parametrów geometrycznych profilu/rozwinięcia,
opracowanie funkcji definiującej symbole (bloki) oznaczeń stosowanych w rysunku;
2.3. Opracowanie funkcji rysującej tabelkę i profil/rozwinięcie, testowanie i uruchamianieprogramu;
2.4. Modelowanie bryłowe – definiowanie prymitywów, budowanie brył, wycinanie otworów,
operacje logiczne na bryłach, siatki;
2.5. Przygotowanie elementów i montaż modelu hydroforu;
2.6. Przygotowanie wizualizacji: cieniowanie i powlekanie, przypisywanie materiałów i kolorów, dobór oświetlenia;
2.7. Zapisywanie obrazów w plikach dyskowych, przygotowanie wydruków obrazów. 2. Ćwiczenia:
2.1. Opracowanie założeń i osadzenie aplikacji w środowisku AutoCAD-a, modyfikacja menu i podłączenie makra użytkownika,
przygotowanie funkcji obsługi plików dyskowych (wczytywanie danych);
2.2. Zaprojektowanie i oprogramowanie okna dialogowego parametrów geometrycznych profilu/rozwinięcia,
opracowanie funkcji definiującej symbole (bloki) oznaczeń stosowanych w rysunku;
2.3. Opracowanie funkcji rysującej tabelkę i profil/rozwinięcie, testowanie i uruchamianieprogramu;
2.4. Modelowanie bryłowe – definiowanie prymitywów, budowanie brył, wycinanie otworów,
operacje logiczne na bryłach, siatki;
2.5. Przygotowanie elementów i montaż modelu hydroforu;
2.6. Przygotowanie wizualizacji: cieniowanie i powlekanie, przypisywanie materiałów i kolorów, dobór oświetlenia;
2.7. Zapisywanie obrazów w plikach dyskowych, przygotowanie wydruków obrazów.
- Metody oceny:
- 1. Część wykładowa: test pisemny na ostatnich zajęciach.
2. Część ćwiczeniowa: Przygotowanie trójwymiarowego modelu hydroforu wg indywidualnego tematu (szkicu koncepcyjnego),
opracowanie programu do automatycznego generowania rozwinięcia lub profilu rurociągu/instalacji. Obrona projektu.
3. Ocena zintegrowana: 50% - ocena zaliczenia wykładu, 50% - ocena zaliczenia ćwiczeń komputerowych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] A.Pikoń, AutoCAD 2004 PL, wyd. HELION 2003, ISBN: 83-7361-194-0
[2] R. Ferdyn, AutoCAD Konstrukcje budowlane, wyd. HELION 2002, ISBN: 83-7197-679-8
[3] W.Treichel, Visual Basic, wyd. MIKOM 2003, ISBN: 83-7279-341-7
[4] J.E.Clark, AutoCAD 2002 i 2004 Tworzenie makr w VBA, wyd. HELION 2003, ISBN: 83-7197-861-8
[5] AutoCAD 2014/LT2014/360 (WS+). Kurs projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D Wersja polska i angielska, A. Jaskulski, PWN 2014
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.is.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=209
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1) Posiada podstawową wiedzę w zakresie języków programowania oraz wykorzystania metod numerycznych do wspomagania i automatyzacji procesów projektowania - zaliczenie pisemne, wykonanie i obrona zadania projektowego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1) Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt, system lub proces typowy dla zaopatrzenia w wodę
i odprowadzania ścieków oraz inżynierii wodnej - wykonanie i obrona zadania projektowego
2) Potrafi czytać prasę fachową (także w języku obcym) i prowadzić proces samokształcenia się.
3) Potrafi projektować elementy systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków i inżynierii wodnej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 1) Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
2) Ma swiadomość koniecznosci działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: