Nazwa przedmiotu:
Ogrzewnictwo, wentylacja, klimatyzacja, gazownictwo
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Charkowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe i Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia projektowe 45 godz., Zapoznanie się z literaturą 10 godz., Przygotowanie projektów 20 godz., Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
4
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
N
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania instalacji grzewczych, ciepłowniczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, gazowniczych. Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących komfortu dla środowisk umiarkowanych, obliczania bilansu ciepła i wilgoci, zasad wyboru sposobu rozdziału powietrza i uzdatniania powietrza wentylacyjnego, zasad projektowania klimatyzacji i doboru urządzeń. Przedstawienie metody obliczania przenikania ciepła przez przegrody budowlane, mocy cieplej dla budynków ogrzewanych oraz zasad projektowania wodnych instalacji centralnego ogrzewania – grawitacyjnych i pompowych oraz doboru urządzeń zabezpieczających. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania sieci ciepłowniczych preizolowanych Podstawowe informacje dotyczące dystrybucji i przesyłu gazu, zasad prowadzenia ruchu siecią gazową, nowoczesnych gazowych źródeł ciepła, wykorzystania gazu ziemnego jako paliwa dla samochodów oraz gazu skroplonego (LNG).
Treści kształcenia:
Metody oceny:
wykład - oceny pozytywne z 4 prac pisemnych ćwiczenia projektowe - pozytywne zaliczenie kolokwiów, pozytywne zaliczenie trzech zadań projektowego: dotyczących: klimatyzacji, ogrzewania budynków, instalacji ciepłowniczych (z obroną) oraz pracy pisemnej dotyczącej instalacji gazowych Obecność na zajęciach
Egzamin:
tak
Literatura:
Malicki M., Wentylacja i klimatyzacja, PWN, Warszawa, 1980 Przydrożny S., Ferencowicz J., Klimatyzacja, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1989 Krystyna Krygier, Tomasz Klinke, Jerzy Sewerynik. Ogrzewnictwo, Wentylacja, Klimatyzacja. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Krygier K., Sieci ciepłownicze – materiały pomocnicze do ćwiczeń A. Osiadacz, M. Chaczykowski „Stacje gazowe. Teoria, projektowanie, eksploatacja”, Fluid Systems, Warszawa, 2010. A. Barczyński red. „Sieci gazowe polietylenowe – Projektowanie, budowa, użytkowanie”, SITPNIG Poznań, 2006. Osiadacz A.: Statyczna symulacja sieci gazowych, Fluid Systems, Warszawa 2001. PN-EN 1594:2014 Infrastruktura gazowa. Gazociągi o maksymalnym ciśnieniu roboczym powyżej 1.6 MPa. Wymagania funkcjonalne, Warszawa 2014 Aktualne akty prawne
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada szczegółową wiedzę z mechaniki i dynamiki płynów w zakresie przeływów w sieciach i instalacjach COWiG. Posiada szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji COWiG. Posiada szczegółową wiedzę z zakresu możliwości korzystania z pakietów inżynierskiego oprogramowania przy doborze urządzeń w sieciach i instalacjach COWiG.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi opracowac i zaprezentowac w odpowiedniej formie projekt instalacji COWiG i sieci ciepłowniczej. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie materiały na urządzenia i instalacje COWiG i ciepłownicze. Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciaglego doksztalcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: