Nazwa przedmiotu:
Eksploatacja obiektów gospodarki wodno-ściekowej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ryszard Wenda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Ekoinżynieria
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
T
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Cele i zadania eksploatacji systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. Pojęcia systemu wodociągowo-kanalizacyjnych. Eksploatacja urządzeń wodociągowo kanalizacyjnych w regulacjach prawnych. Stan eksploatacji urządzeń wodociągowo kanalizacyjnych. Przedsiębiorstwa eksploatujące wodociągi i kanalizacje. Naukowe podstawy eksploatacji. Gospodarka wodno-ściekowa na obszarach zurbanizowanych. Zasady eksploatacji i konserwacji systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. Techniczno organizacyjne podstawy monitorowania systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. Automatyzacja w procesach sterowania systemami wodociągowo-kanalizacyjnymi.
Treści kształcenia:
Projekt rozruchu Instrukcja eksploatacji Instrukcje stanowiskowe Harmonogramy eksploatacji Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody oceny:
Egzamin:
T
Literatura:
P. Błaszczyk, T. Cielenkiewicz, H. Kłoss-Trębaczkiewicz, M. Kwietniewski, A. Nowakowska-Błaszczyk, E. Osuch-Pajdzińska, M. Roman, M. Śliwowska, J. Zakrzewski "PORADNIK - Diagnostyka i wybór optymalnych metod modernizacji i przebudowy komunalnych wodociągów i kanalizacji" Cz. I, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Budownictwa Inżynieryjnego "Hydrobudowa", Warszawa 1996. Praca zbiorowa pod red. Prof. M. Romana „Poradnik Wodociągi i kanalizacje”, Arkady, Warszawa 1991 Bauer A., Dietze G., Muller W., Soine K.J., Weideling D. 2005: Poradnik eksploatatora systemów zaopatrzenia w wodę. (tłum z j. niem.). Seidel-Przywecki. Warszawa Ramowe zasady projektowania i przeprowadzania rozruchu oczyszczalni ścieków - opracowania Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Ka¬towi¬cach, Katowice 1984. Zasady rozruchu inwestycji - Ryszard Geyer, „Orgbud”, Warszawa 1985.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę w zakresie zasad rozruchu obiektów gospodarki wodno-ściekowej. Posiada wiedzę w zakresie bezpiecznej i efektywnej eksploatacji obiektów gospodarki wodno-ściekowej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, baz danych i innych źródeł Posiada umiejętność sprządzania schematów funkcjonalnych obiektów gospodarki wodno-ściekowej i wykorzystywania odczytywania zawartych w nich informacji Potrafi projektować i kierować rozruchem obiektów gospodarki wodno-ściekowej Potrafi sporządzać instrukcje eksploatacji obiektów gospodarki wodno-ściekowej oraz zarządzać eksplotacją tych obiektów.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia. Potrafi pracować zespołowo, pełnić w nim różne funkcje (w tym kierownicze) i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane w zespole zadania.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: