- Nazwa przedmiotu:
- Standardy i konwersja danych 3D
- Koordynator przedmiotu:
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geoinformatyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GI000-ISP-4004
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obliczania punktów ECTS dla przedmiotu
1) Liczba godzin kontaktowych - 32 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin,
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 15 godzin,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
2) Praca własna studenta - 30 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć - 10 godzin,
b) wykonywanie ćwiczeń w domu i sporządzenie sprawozdań - 10 godzin,
c) przygotowanie do sprawdzianów - 10 godzin.
RAZEM: 62 godziny - 2 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 15 godzin,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 punktu ECTS - 35 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych - 15 godzin;
b) przygotowanie do zajęć - 10 godzin;
c) ćwiczeń w domu i sporządzenie sprawozdań - 10 godzin,
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy oprogramowania GIS. Zna podstawy geometrii obliczeniowej. Zna podstawy programowania w dowolnym środowisku programistycznym.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najbardziej popularnymi i przydatnymi formatami danych 3D, właściwym sposobem ich przetwarzania i konwersji pomiędzy formatami. Tematyka przedmiotu dotyczy zarówno danych w zapisie 2.5 D w postaci numerycznych modeli wysokościowych, metod ich interpolacji, porównania i oceny produktów pochodnych modeli wysokościowych uzyskanych z danych z różnych źródeł i w różnych formatach, jak i danych 3D w postaci siatek opisujących bryły i powierzchnie, a także modeli trójwymiarowych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Przegląd podejść w zapisie danych i modeli wysokościowych:
- zapis geometrii 3D (model wektorowy, siatki powierzchni, drzewo ósemkowe etc.,
- zapis geometrii 2.5 D (model TIN, model rastrowy, model w strukturze hierarchicznej, siatka heksagonalna).
2. Akty i normy prawne warunkujące standardy danych 3D.
3. Formaty zapisu danych 3D - filozofia i ograniczenia:
- kwestia zapisu brył a siatek, możliwość zapisu punktów i tekstur, konsekwencje przechodzenia pomiędzy formatami,
- problematyka konwersji formatów 3D pomiędzy strukturami zapisującymi dane 3D w różny sposób.
4. Konwersja danych 3D do danych rastrowych 2.5 D
kwestia metod interpolacji,
kwestia rozdzielczości modelu i źródła danych.
5. Konwersja danych 3D do danych w strukturze siatek.
6. Konwersja typów modeli 2.5 D:
- TIN do modeli rastrowych,
- konwersja modeli rastrowych do modeli TIN - algorytmy wyszukiwania punktów istotnych.
Ćwiczenia:
1. Zasady tworzenia i konwersji numerycznych modeli wysokościowych z danych geodezyjnych - wpływ struktury zapisu, metody interpolacji, źródła danych na dokładność tworzonego modelu i wynik analiz przestrzennych - ćwiczenie z użyciem Model Buildera i/lub skryptów Python).
2. Wykonanie programu do konwersji danych 3D pomiędzy wybranymi formatami danych bez wykorzystania gotowych bibliotek programistycznych - ćwiczenie do wykonania w wybranym środowisku programistycznym.
3. Konwersja danych 3D pomiędzy różnymi formatami - analiza strat informacji, jakie mogą pojawić się przy takich przekształceniach (ćwiczenie z użyciem skryptów Python i/lub ModelBuildera).
- Metody oceny:
- Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch sprawdzianów. Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć i uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawozdań.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bakuła K.: Materiały z wykładów
2. Kurczyński: Fotogrametria. PWN, 2014
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt GI.ISP-4004_W1
- Zna podstawowe podejścia w zapisie danych trójwymiarowych oraz ich podstawowe formaty
Weryfikacja: zaliczenie obydwu sprawdzianów na pozytywną ocenę
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W03, T1P_W04, T1P_W06, T1P_W07
- Efekt GI.ISP-4004_W2
- zna możliwości i narzędzia konwersji pomiędzy formatami danych trójwymiarowych
Weryfikacja: zaliczenie dwóch sprawdzianów, zaliczenie samodzielnie wykonywanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W03, T1P_W04, T1P_W06, T1P_W07, T1P_W03, T1P_W04, T1P_W05, T1P_W06, T1P_W07
- Efekt GI.ISP-4004_W3
- zna podstawowe normy prawne i wytyczne odnośnie standardów danych trójwymiarowych
Weryfikacja: zaliczenie dwóch sprawdzianów z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W03, T1P_W04, T1P_W06, T1P_W07
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt GI.ISP-4004_U1
- posiada umiejętność oceny rezultatów przetworzeń pomiędzy formatami, konwersji danych i wyciągania wniosków z przeprowadzonych działań na danych trójwymiarowych
Weryfikacja: zaliczenie na pozytywną ocenę projektów realizowanych podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U01, T1P_U13
- Efekt GI.ISP-4004_U2
- umie wykorzystywać źródła internetowe i dostępną literaturę do rozwiązywania zdefiniowanych zadań związanych z przetwarzaniem i konwersją danych 3D w wybranym środowisku programistycznych lub za pomocą wybranego języka programowania
Weryfikacja: zaliczenie na pozytywną ocenę projektów realizowanych podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U01, T1P_U13