Nazwa przedmiotu:
Ochrona środowiska w transporcie
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Artur Badyda - prowadzący wykład mgr inż. Anna Gayer - prowadząca projekty
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej oddziaływania środków transportu i infrastruktury transportowej na środowisko. Zaprezentowane zostaną sposoby przeciwdziałania i minimalizowania wpływu transportu na różne komponenty środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i społecznego. Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat prawidłowego projektowania infrastruktury transportowej, sposobów jej lokalizowania i uwzględniania wymogów ochrony środowiska w fazie projektowania, budowy i eksploatacji. Szczególny nacisk zostanie położony na aspekty związane z infrastrukturą drogową, a zwłaszcza z dużymi przedsięwzięciami drogowymi, jak autostrady i drogi ekspresowe. Przedstawione zostaną również informacje dotyczące transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. Omówi się także kwestie związane z transportem w dużych aglomeracjach miejskich, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ochrony środowiska społecznego.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie do problemów oddziaływania infrastruktury i środków transportu na środowisko przyrodnicze i społeczne Lokalizowanie infrastruktury drogowej – sposoby prawidłowego lokalizowania ciągów komunikacyjnych, unikanie lokalizacji kontrowersyjnych, minimalizowanie konfliktów ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym, uwzględnianie potrzeb obszarów wrażliwych społecznie i ekologicznie, terenów chronionych, w tym obszarów NATURA 2000 Technologie stosowane w budowie infrastruktury drogowej – podstawowe sposoby ograniczania wpływu infrastruktury drogowej na środowisko poprzez stosowanie odpowiednich technologii konstrukcji drogi (np. estakada, tunel, wykop) i technologii budowy Środki ograniczające niekorzystne oddziaływanie infrastruktury drogowej na środowisko – sposoby zmniejszania wpływu dróg na środowisko w fazie eksploatacji, stosowanie odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej (m.in. systemy ochrony środowiska wodnego i glebowego, instalacje ochrony przed hałasem, przeciwdziałanie fragmentacji, ograniczaniu i hamowaniu migracji zwierząt) Pojazdy ekologiczne – nowoczesne rozwiązania w konstrukcji pojazdów, ograniczające ich wpływ na środowisko, przeciwdziałanie emisji zanieczyszczeń i hałasu (biopaliwa, silniki hybrydowe, ogniwa paliwowe) Koszty ochrony środowiska w transporcie Ochrona środowiska w aglomeracjach miejskich w aspekcie transportu – powstawanie kongestii komunikacyjnych, wpływ na zdrowie mieszkańców miast, straty czasu i straty finansowe Podstawowe informacje o oddziaływaniu transportu lotniczego na środowisko – lokalizacja portów lotniczych, emisje zanieczyszczeń i hałasu jako skutki operacji lotniczych Podstawowe informacje o oddziaływaniu transportu kolejowego na środowisko Podstawowe informacje o oddziaływaniu transportu wodnego na środowisko Instalacje ochrony środowiska wodnego i glebowego przed zanieczyszczeniami z infrastruktury drogowej Instalacje ochrony przed hałasem komunikacyjnym Instalacje służące ochronie środowiska przyrodniczego Projekt instalacji ochrony środowiska dla nowoprojektowanej lub istniejącej drogi
Metody oceny:
średnia arytmetyczna ocen z końcowego testu sprawdzającego, projektu oraz z kolokwium zaliczeniowego – zaokrąglana do oceny wyższej.
Egzamin:
tak
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
1. Posiada wiedzę z zakresu oddziaływania infrastruktury i środków transportu na środowisko przyrodnicze i społeczne 2. Posiada wiedzę w zakresie sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko 3. Posiada podstawową wiedzę w zakresie doboru urządzeń ograniczających niekorzystny wpływ transportu drogowego na środowisko
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
1. Posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu różnych aktywności związanych z realizowaniem i funkcjonowaniem infrastruktury transportowej na środowisko 2. Posiada umiejętności w zakresie doboru podstawowych urządzeń i instalacji ochrony środowiska przed zagrożeniami związanymi z budową i eksploatacją infrastruktury transportowej, w szczególności infrastruktury transportu drogowego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
1. Ma świadomość zdobytej wiedzy i doświadczenia, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz realizować proces samokształcenia w zakresie związanym z oceną wpływu transportu na środowisko, potrafi przekazywać zdobytą wiedzę w sposób zrozumiały dla osób nie mających przygotowania merytorycznego w zakresie ochrony środowiska 2. Potrafi formułować problemy, skłaniające do pogłębiania określonych zagadnień związanych z oddziaływaniem transportu na środowisko oraz metodami ochrony tego środowiska przez niekorzystnym wpływem, pracując zarówno w grupie, jak i samodzielnie
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: