- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka I
- Koordynator przedmiotu:
- dr Wojciech Gębicki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zapoznanie się z literaturą 30 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 30 godz., ćwiczenia rachunkowe 30 godz., Przygotowanie do ćwiczeń rachunkiowych 40 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 4
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- T
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze zjawiskami i procesami fizycznymi w przyrodzie, wykształcenie umiejętności ich rozumienia i wykorzystania w technice i w życiu codziennym oraz wykształcenie umiejętności pomiaru i określania wielkości fizycznych. Student zdobywa wiedzę z zakresu podstaw mechaniki, grawitacji, fizyki drgań i fal, optyki geometrycznej i falowej, podstaw termodynamiki fenomenologicznej oraz podstaw mechaniki statystycznej, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów i prowadzenia pomiarów fizycznych w tym zakresie.
- Treści kształcenia:
- Nie są prowadzone ćwiczenia komputerowe na pierwszym semestrze 1 Podstawy kinematyki ruchu postępowego i ruchu obrotowego. 4 godz
2 Dynamika punktu materialnego. 6 godz
3 Praca ze zmienną siłą (sprężyna, pole grawitacyjne). 4 godz
4 Dynamika bryły materialnej w ruchu obrotowym. Znajdowanie momentów bezwładności brył materialnych. Praca w ruchu obrotowym. Zasada zachowania momentu pędu. 6 godz
5 Drgania mechaniczne i fale 4 godz
6 Zasady termodynamiki, entropia, podstawy mechaniki statystycznej, rozkład Maxwella 6 godz
Razem 30 godz.
Nie są prowadzone zajęcia laboratoryjne w pierwszym semestrze studiów Nie są prowadzone ćwiczenia komputerowe na pierwszym semestrze
- Metody oceny:
- egzamin ustny i egzamin pisemny oraz ocena z ćwiczeń laboratoryjnych według algorytmu 60% oceny-egzamin + 40% oceny ćwiczenia
- Egzamin:
- T
- Literatura:
- 1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker – PODSTAWY FIZYKI, t. 1 – 5, PWN 2003-2004
(Przystępny i obszerny opis zjawisk fizycznych. Wiele przykładów szczegółowo
rozwiązanych, duża liczba zadań do samodzielnego rozwiązania).
2. B. M. Jaworski, A. A. Dietłaf – FIZYKA. Poradnik encyklopedyczny, PWN 2004
(Fantastycznie napisane ale bardzo zwarte przedstawienie fizyki ogólnej na wysokim poziomie.
Podręcznik idealny do powtórek dla zaawansowanego studenta)
3. H. D. Young, R. A. Friedman – UNIVERSITY PHYSICS, Pearson (np. 12th Edition)
(Najlepszy podręcznik, moim zdaniem, fizyki ogólnej w języku angielskim. Wspaniale wydany, napisany bardzo przystępnie, duża liczba przykładów , piękny styl angielskiego)
4. I. W. Sawieliew – KURS FIZYKI, t. 1 – 3, PWN 1987-1989
(Znakomity podręcznik do samodzielnego studiowania podstaw fizyki ogólnej na wysokim poziomie).
- Witryna www przedmiotu:
- w przygotowaniu
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Znajomość fizyki klasycznej w zakresie mechanika, termodynamika, podstawy mechaniki statystycznej,
oraz ich rozumienie i umiejętność samodzielnego zastosowania praw fizyki w powyższym zakresie tak w dalszych studiach jak i w pracy zawodowej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umiejętność samodzielnego zastosowania praw fizyki w powyższym zakresie tak w dalszych studiach jak i w pracy zawodowej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Kurs fizyki w powyższym zakresie ma wykreować osobę zdolną do samodzielnego rozwiązywania problemów fizycznych w zakresie określonym programem zajęć fizyka1, zdolność do samodzielnego uczenia się, a także umożliwić krytyczna ocenę napotkanych problemów profesjonalnych w zrozumieniu których znajomość fizyki jest niezbędna.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: