Nazwa przedmiotu:
Fizyka I
Koordynator przedmiotu:
dr Wojciech Gębicki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 godz., Zapoznanie się z literaturą 30 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 30 godz., ćwiczenia rachunkowe 30 godz., Przygotowanie do ćwiczeń rachunkiowych 40 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
4
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
T
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze zjawiskami i procesami fizycznymi w przyrodzie, wykształcenie umiejętności ich rozumienia i wykorzystania w technice i w życiu codziennym oraz wykształcenie umiejętności pomiaru i określania wielkości fizycznych. Student zdobywa wiedzę z zakresu podstaw mechaniki, grawitacji, fizyki drgań i fal, optyki geometrycznej i falowej, podstaw termodynamiki fenomenologicznej oraz podstaw mechaniki statystycznej, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów i prowadzenia pomiarów fizycznych w tym zakresie.
Treści kształcenia:
Nie są prowadzone ćwiczenia komputerowe na pierwszym semestrze 1 Podstawy kinematyki ruchu postępowego i ruchu obrotowego. 4 godz 2 Dynamika punktu materialnego. 6 godz 3 Praca ze zmienną siłą (sprężyna, pole grawitacyjne). 4 godz 4 Dynamika bryły materialnej w ruchu obrotowym. Znajdowanie momentów bezwładności brył materialnych. Praca w ruchu obrotowym. Zasada zachowania momentu pędu. 6 godz 5 Drgania mechaniczne i fale 4 godz 6 Zasady termodynamiki, entropia, podstawy mechaniki statystycznej, rozkład Maxwella 6 godz Razem 30 godz. Nie są prowadzone zajęcia laboratoryjne w pierwszym semestrze studiów Nie są prowadzone ćwiczenia komputerowe na pierwszym semestrze
Metody oceny:
egzamin ustny i egzamin pisemny oraz ocena z ćwiczeń laboratoryjnych według algorytmu 60% oceny-egzamin + 40% oceny ćwiczenia
Egzamin:
T
Literatura:
1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker – PODSTAWY FIZYKI, t. 1 – 5, PWN 2003-2004             (Przystępny i obszerny opis zjawisk fizycznych. Wiele przykładów szczegółowo             rozwiązanych, duża liczba zadań do samodzielnego rozwiązania).   2. B. M. Jaworski, A. A. Dietłaf – FIZYKA. Poradnik encyklopedyczny, PWN 2004             (Fantastycznie napisane ale bardzo zwarte przedstawienie fizyki ogólnej na wysokim poziomie.             Podręcznik idealny do powtórek dla zaawansowanego studenta)   3. H. D. Young, R. A. Friedman – UNIVERSITY PHYSICS, Pearson (np. 12th Edition)             (Najlepszy podręcznik, moim zdaniem, fizyki ogólnej w języku angielskim. Wspaniale wydany, napisany bardzo przystępnie, duża liczba        przykładów , piękny styl angielskiego)     4. I. W. Sawieliew – KURS FIZYKI, t. 1 – 3, PWN 1987-1989             (Znakomity podręcznik do samodzielnego studiowania podstaw fizyki ogólnej na wysokim poziomie).  
Witryna www przedmiotu:
w przygotowaniu
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Znajomość fizyki klasycznej w zakresie mechanika, termodynamika, podstawy mechaniki statystycznej, oraz ich rozumienie i umiejętność samodzielnego zastosowania praw fizyki w powyższym zakresie tak w dalszych studiach jak i w pracy zawodowej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umiejętność samodzielnego zastosowania praw fizyki w powyższym zakresie tak w dalszych studiach jak i w pracy zawodowej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Kurs fizyki w powyższym zakresie ma wykreować osobę zdolną do samodzielnego rozwiązywania problemów fizycznych w zakresie określonym programem zajęć fizyka1, zdolność do samodzielnego uczenia się, a także umożliwić krytyczna ocenę napotkanych problemów profesjonalnych w zrozumieniu których znajomość fizyki jest niezbędna.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: