- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Krystyna Niesiobędzka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- N
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi nieorganicznej analizy ilościowej oraz wybranymi zagadnieniami z zakresu chemii fizycznej. Po ukończeniu kursu student powinien znać podstawowe metody badawcze stosowane w analizie chemicznej wód i ścieków oraz podstawy obliczeń chemicznych stosowanych w analizie ilościowej.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych Ogólne zasady pracy w laboratorium. Przepisy BHP i porządkowe. Sprzęt laboratoryjny. Omówienie rygorów zaliczania i odrabiania ćwiczeń. Podstawy chemii analitycznej. Obliczenia chemiczne.
2. Alkacymetria. Przygotowanie roztworów NaOH i HCl, nastawianie miana tych roztworów. Oznaczanie H2SO4.
3. Argentometria. Nastawianie miana roztworu AgNO3. Oznaczanie jonów chlorkowych Cl- metodą Mohra.
4. Kompleksometria. Oznaczanie jonów wapnia Ca2+ i magnezu Mg2+ w roztworze.
5. Manganometria. Nastawianie miana KMnO4. Manganometryczne oznaczanie jonów żelaza (II) Fe2+.
6. Jodometria. Nastawianie miana Na2S2O3. Jodometryczne oznaczanie chloru cząsteczkowego Cl2.
7. Kolorymetria. Oznaczanie jonów fosforanowych (V) PO43- metodą porównania ze skalą wzorców. Oznaczanie krzemu zjonizowanego (SiO32-) metodą miareczkowania kolorymetrycznego.
8. Oznaczanie jonów chromu (VI) metodą spektrofotometryczną z difenylokarbazydem.
9. Wymiana jonowa. Wyznaczanie zdolności wymiennej całkowitej i roboczej jonitu.
10. Adsorpcja kwasu octowego na węglu aktywnym.
11. Kolokwium zaliczeniowe. Odrabianie zaległości.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń praktycznych oraz kolokwium obejmującego treści merytoryczne przedmiotu.
- Egzamin:
- N
- Literatura:
- 1. Badowska-Olenderek K., Czyżewski J, Naumczyk J.: Laboratorium podstaw chemii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006
2. Badowska-Olenderek K., Czyżewski J, Naumczyk J.: Laboratorium podstaw chemii analitycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 01 - zna podstawowe metody badawcze stosowane w analizie chemicznej wód i ścieków (metody miareczkowe, kolorymetryczne i fizykochemiczne);
02 - zna podstawy obliczeń chemicznych stosowanych w analizie ilościowej;
03 - rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami chemii.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 01 - potrafi wykonywać podstawowe badania chemiczne i fizykochemiczne stosowane w analizie wód i ścieków;
02 - potrafi ocenić przydatność wiedzy chemicznej do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla inżynierii środowiska;
03 - posiada umiejętności interpretacji i ilościowego opisu podstawowych zjawisk fizykochemicznych oraz prowadzenia prac laboratoryjnych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 01 - ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
02 - potrafi pracować indywidualnie i zespołowo, rozumie konieczność systematycznej pracy;
03 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w stanach zagrożenia.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: