Nazwa przedmiotu:
Elementy ekonomiki, marketingu i zarządzania
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Andrzej Wiszniewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralna
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 h Ćwiczenia komputerowe 15 h Zapoznanie się z literaturą 35 h Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30h Przygotowanie raportu 10 Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 Razem 140 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 30 h Ćwiczenia komputerowe 15 h Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 Razem 65 h ECTS 5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Zapoznanie się z literaturą 35 h Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30h Przygotowanie raportu 10 Razem 75 h ECTS 5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty podstawowe: matematyka I
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień mikroekonomii, zasad marketingu w sektorze użytkowania energii oraz zarządzania energią i zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach energetycznych. Zostaną omówione zagadnienie związane z: • zagadnieniemi przygotowania i oceny efektywności inwestycji i pozyskiwania środków finansowych.; • specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych; • przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, podstawowe zasady procesu przekonywania • planowanie w przedsiębiorstwie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli
Treści kształcenia:
Treść wykładów: 1. Zmiana wartości pieniądza w czasie, inflacja, wzrost cen a. Stopa dyskontowa oraz współczynniki dyskontujące b. Dyskontowanie pieniądza c. Uwzględnienie inflacji i wzrostu cen 2. Kredyt, raty spłat i odsetek, zabezpieczenia a. Spłata kredytu w równych ratach b. Śródokresowa spłata kredytu w równych ratach c. Obliczanie odsetek od faktycznie pozostałego długu d. Obliczanie odsetek od długu istniejącego na początku okresu procentowego 3. Spłata kredytów w stałych kwotach płatności 4. Splata kredytu z kapitalizacją odsetek a. Oprocentowanie składane okresowe (nieciągłe) b. Oprocentowanie składane natychmiastowe (ciągłe) 5. Koszt pieniądza i inwestycje na rynku kapitałowym stopy – redyskonta, lombardowa, referencyjna a. Wprowadzenie b. Stopy procentowe NBP c. Koszt pieniądza dla inwestorów 6. Wskaźniki efektywności inwestycyjnej a. Wprowadzenie b. Kryteria opłacalności c. Prosty okres zwrotu nakładów SPBT i czas zwrotu nakładów PBT d. Wartość bieżąca netto NPV e. Wewnętrzna stopa zwrotu IRR f. PI ( Profitability Index – wskaźnik rentowności ) g. Zależności pomiędzy PBT , SPBT , NPV , IRR, PI h. BEP ( Break Even Point – próg rentowności i. Przepływ pieniądza 7. Dzwignia podatkowa i amortyzacyjna a. Uwagi wstępne b. Podatki w inwestycjach c. Amortyzacja liniowa d. Amortyzacja progresywna e. Amortyzacja degresywna 8. Marketing w ciepłownictwie i usługach komunalnych (specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych) 9. Strategia sprzedaży i działania ją wspierające (Przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania). 10. Zarządzanie firmą (planowanie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli) 11. Test zaliczeniowy Ćwiczenia: Studenci wykonują opracowanie - przykładowy bussiness plan inwestycji: Modernizacja kotłowni węglowej na inne paliwo Kompleksowa termomodernizacja obiektów osiedla mieszkaniowego
Metody oceny:
Test zaliczeniowy z wykładów Ocena samodzielnie wykonanego bussines planu Ocena zintegrowania - Średnia arytmetyczna
Egzamin:
tak
Literatura:
A.Wiszniewski, A.Panek, Manuskrypt wykładów, prezentacje
Witryna www przedmiotu:
awiszniewski.vip4.net
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zagadnień ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W16, IS_W17, IS_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W10, T1A_W08, T1A_W08, T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przeprowadzać ocenę techniczną, lub technologiczną, lub funkconalną typowych urządzeń stosowanych w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji Potrafi okreslic wartosci skumulowanych wskazników zuzycia energii i zasobów naturalnych lub emisji zanieczyszceń (zna zasady inżynierii zrównoważonego rozwoju), w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie,lub klimatyzacji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U06, IS_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiebiorczy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02, IS_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K06