Nazwa przedmiotu:
Podstawy informatyki 2
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wiktor Treichel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Przedmioty kształcenia ogólnego
Kod przedmiotu:
1110-IS000-ISP-2102
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zapoznanie się z literaturą - 15 godz. Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja - 30 godz. Zajęcia komputerowe - 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
N
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność opracowania algorytmu zagadnienia i posługiwanie się środowiskiem programistycznym w celu realizacji problemów praktycznych. Zapoznanie studentów z podstawowymi strukturami języka programowania na przykładzie języka Visual Basic. Praca w zintegrowanym środowisku programistycznym. Opanowanie podstaw programowania w języku Visual Basic (wyrażenia matematyczne i logiczne, instrukcje warunkowe i pętle, komunikacja z użytkownikiem). Poznanie filozofii języków obiektowych. Powiązanie z Visual Basic for Applications w arkuszu kalkulacyjnym.
Treści kształcenia:
Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Basic, wprowadzenie podstawowych pojęć (obiekty, właściwości, metody, zdarzenia, ...). Wykorzystanie różnych kontrolek, modyfikowanie ich właściwości. Powiązanie obiektów z kodem programu, procedury obsługi zdarzeń. Zbudowanie prostej aplikacji, która umożliwi wprowadzenie danych tekstowych oraz wyprowadzenie wyników. Wyrażenia logiczne i instrukcje warunkowe, zagnieżdżone instrukcje warunkowe, instrukcje wyboru warunkowego select case. Instrukcje cyklu o znanej liczbie kroków – pętle z licznikiem. Instrukcje cyklu o nieznanej liczbie kroków – pętle warunkowe. Zmienne tablicowe, działania na zmiennych tablicowych. Zmienne tekstowe, działania na zmiennych tekstowych, wbudowane funkcje tekstowe. Zastosowanie zmiennych tablicowych i tekstowych. Wykorzystanie pętli wyliczanych oraz instrukcji warunkowych. Integracja języka Visual Basic z arkuszem kalkulacyjnym. Wybrane zadania praktyczne realizowane w arkuszu kalkulacyjnym i języku Visual Basic.
Metody oceny:
Ćwiczenia oceniane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów na poszczególnych etapach ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
Treichel W., Visual Basic dla studentów - podstawy programowania w Visual Basic 2010, Wyd. SalmaPress, 2011 Sikorski W., Wykłady z podstaw informatyki, Wyd. SalmaPress, 2009 Sysło M., Algorytmy, WSiP, 2006
Witryna www przedmiotu:
https://moodle.is.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=32
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia występujące w językach programowania zorientowanych obiektowo.
Weryfikacja: Kartkówki i kolokwia przeprowadzane w trakcie semestru.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W02
Zna podstawowe struktury języka programowania na przykładzie języka Visual Basic.
Weryfikacja: Kartkówki i kolokwia przeprowadzane w trakcie semestru.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność opracowania algorytmu zagadnienia i przełożenia go na kod źródłowy.
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt U02
Potrafi pracować w zintegrowanym środowisku programistycznym.
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt U03
Opanował podstawy programowania w języku Visual Basic (wyrażenia matematyczne i logiczne, instrukcje warunkowe i pętle, komunikacja z użytkownikiem).
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie oceny bieżącej pracy w zespołach dwuosobowych podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04