Nazwa przedmiotu:
Podstawowe technologie przemysłowe
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Irena Roszczyńska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe i Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 15 h Ćwiczenia projektowe 15 h Przygotowanie do projektu 5 h Wykonanie projektu 10h Zapoznanie z literaturą 5 h Przygotowanie do egzaminu 10 h Łączna ilość godzin 60 h 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 15 h Ćwiczenia projektowe 15 h Łączna ilość godzin 30 h 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe 15 h Wykonanie projektu 10 h Łączna ilość godzin 25 h 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika płynów, Chemia środowiska, Technika cieplna.
Limit liczby studentów:
wykład - brak, grupa projektowa max - 15 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności rozumienia przebiegu wybranych, podstawowych procesów technologicznych (przemysłowych) oraz ich wpływu na środowisko. Zapoznanie z urządzeniami typowymi dla poszczególnych technologii przemysłowych. Analiza procesów technologicznych w aspekcie: poboru wód i zrzutu ścieków, wytwarzania odpadów oraz emisji hałasu i promieniowania niejonizującego.
Treści kształcenia:
Wykład: Wprowadzenie, zarys historii przemysłu, rozwój gospodarczy świata, rola rozwoju przemysłu w rozwoju gospodarczym. Zagrożenia dla środowiska z tytułu rozwoju przemysłu. Przemysł wydobywczy, ze szczególnym podkreśleniem górnictwa węgla kamiennego i brunatnego. Górnictwo węgla kamiennego: Technologie wydobycia w zależności od warunków geologicznych, warunków górniczych, rodzaju zagrożeń. Urządzenia i maszyny stosowane przy wydobyciu. Wzbogacanie urobku węglowego, stosowane metody i urządzenia. Gospodarowanie odpadami. Górnictwo węgla brunatnego: Sposoby odkrywania pokładów, metody eksploatacji węgla brunatnego(KTZ).Przeobrażenia krajobrazowe. Odpady w przemysłach wydobywczych, zagospodarowanie, zagrożenia dla środowiska. Technologia spalania (rodzaje paliw, reakcje spalania), rodzaje palenisk i kotłów, turbiny parowe, układy kogeneracyjne wykorzystania energii parowej, zapotrzebowanie powietrza do spalania, zapotrzebowanie wody, zrzut ścieków, składowanie paliwa, odprowadzanie żużla i popiołu, odprowadzanie spalin) Wytwarzanie pary –woda kotłowa, parowniki, podgrzewacze pary, urządzenia do ograniczania emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych. Zgazowanie węgla: technologie zgazowania węgla, reakcje, reaktory do zgazowania, zgazowanie w złożu (podziemne). Koksownictwo: technologia procesu koksowania węgla w aspekcie uciążliwości dla środowiska (węglownia, sortownia koksu, obsadzanie komór koksowniczych, proces właściwego koksowania, wypychania i gaszenia koksu, opalanie baterii koksowniczych). Oczyszczanie gazów koksowych, oczyszczanie ścieków koksowniczych. Przemysł hutniczy – hutnictwo żelaza i stali Przygotowanie rudy: Proces wzbogacania, kruszenia i sortowanie, mieszanie składników mieszanki spiekalniczej, proces spiekania, grudkowania. Proces wielkopiecowy: Konstrukcja wielkiego pieca, reakcje, technologia produkcji. Źródła uciążliwości dla środowiska (powietrze, ścieki, odpady). Procesy stalownicze – proces konwertorowy i elektryczny. Źródła uciążliwości dla środowiska. (Wymiennie - hutnictwo miedzi) Przemysł cementowy – surowce, technologie suche i mokre, piec cementowy, możliwości wykorzystania pieca do unieszkodliwiania odpadów poprzez współspalanie. Ćwiczenia projektowe Ćwiczenia projektowe: Wprowadzenie do projektu, zakres, wymagania, dostępne materiały, procedura wykonywania. Lokalizacja elektrowni Dobór kotła, bilans cieplny kotła, obliczanie zapotrzebowanie powietrza do spalania, zapotrzebowanie wody, dobór paliwa i sposób przygotowania paliwa, dobór palników, odprowadzanie żużla i popiołu, sprawność kotła, opłaty za składowanie. Obliczanie wielkości składowisk zapasu węgla i składowisk odpadów energetycznych żużli i pyłów.
Metody oceny:
Wykład: Egzamin w formie pisemnej. Ćwiczenia projektowe: Zaliczenie (obrona)projektu. Ocena zintegrowana: 0,6 OW + 0,4 OP
Egzamin:
tak
Literatura:
1.L. Synoradzki, J. Wisialski: Projektowanie procesów technologicznych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006 2.J. Kucowski, D. Laudyn, M. Przekwas:Energetyka a ochrona środowiska. WNT, Warszawa 1997 3.D. Laudyn, M. Pawlik, F. Strzelczyk; Elektrownie cieplne. WNT Warszawa 1995 4.J. Górzyński: Audyting energetyczny obiektów przemysłowych. Biblioteka NAPE, Warszawa 1995 r. 5.BREF dla dużych zakładów spalania. http;//www.mos.gov.pl 6.BREF dla zakładów przemysłu hutniczego. http;//www.mos.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W06, W07, W09, W14
Zna podstawowe technologie przemysłowe stosowane w wybranych przemysłach - górnictwie i przemysłach przetwórczych węgla (energetyka, koksownictwo, zgazowanie), a także technologie stosowane w hutnictwie, przemyśle cementowym. Posiada wiedzę odnośnie urządzeń stosowanych w poszczególnych technologiach, a także zna ogólne metody postępowania z odpadami powstającymi przy wytwarzaniu produktu głównego.
Weryfikacja: Egzamin 60%, projekt 40%
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W06, IS_W07, IS_W09, IS_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U03, U12, U13, U14, U18, U21
Rozumie wagę prawidłowego przygotowania procesu technologicznego i kontroli parametrów procesu oraz zna możliwości właściwego zagospodarowania produktów ubocznych i odpadowych z poznanych technologi. Potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia procesowe dla wybranej technologii oraz emisje zanieczyszczeń do środowiska w oparciu o poznane rozporządzenia.
Weryfikacja: Egzamin 60%, projekt 40%
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U03, IS_U12, IS_U13, IS_U14, IS_U18, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U02, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01, K04
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Weryfikacja: Egzamin 60%, projekt 40%
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K04