- Nazwa przedmiotu:
- Budownictwo ogólne I
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Terlikowski, dr inż., Ewa Sobczyńska, mgr inż., Kacper Wasilewski, mgr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- BUDOG1
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektu 40 godz., konsultacje 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektu 40 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt225h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot prowadzony jest przy założeniu, że studenci posiadają wiedzę z przedmiotu Matematyka i Fizyka.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie przez studenta podstawowych pojęć, definicji i obowiązujących przepisów z zakresu Budownictwa Ogólnego, podstawowych układów nośnych i ustrojów konstrukcyjnych oraz ich elementów, właściwego ich doboru, obciążeń działających na konstrukcję budynków i budowli, pracy układów konstrukcyjnych i ich elementów, podstawowych technologii stosowanych w budownictwie, zasad wykonywania robót budowlanych i wykończeniowych, materiałów budowlanych i wykończeniowych.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Podstawowe określenia i definicje związane z budownictwem.
<li>Stan formalno-prawny obowiązujący w Polsce i Unii Europejskiej.
<li>Wymagania stawiane budynkom i wyrobom budowlanym w świetle obowiązujących przepisów i sztuki budowlanej.
<li>Rola osłonowa i konstrukcyjna budynku, obciążenia działające na budynek.
<li>Sztywność przestrzenna.
<li>Jakość i trwałość budowli, bezpieczeństwo konstrukcji.
<li>Podstawowe ustroje konstrukcyjne i układy nośne budynków.
<li>Fundamenty i posadowienie budynków.
<li>Ściany - nośne, murowane z cegieł, betonu komórkowego, z pustaków betonowych i ceramicznych, ściany warstwowe, działowe, słupy (filary),zasady wiązania cegieł w murze, przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, zewnętrzne ściany osłonowe, ściany drewniane - wieńcowe, ryglowe i szkieletowe z bali.
<li>Ścianki działowe lekkie – w tym „sucha” zabudowa przestrzeni. <li>Stropy drewniane, stalowo-ceramiczne, żelbetowe, stalowe.</ol>
- Metody oceny:
- Podczas trwania semestru studenci wykonują ćwiczenia projektowe.
<ol><li>Projekt budowlany kilkukondygnacyjnego budynku w technologii tradycyjnej, obejmujący rysunki architektoniczno – budowlane, w tym rzuty, przekrój i szczegóły konstrukcyjne. Termin oddania projektu (po uzyskaniu min. 3 korekt) upływa na ostatnich zajęciach przed sesją zimową.</ol>
Końcową ocenę z ćwiczeń otrzymują studenci po obronie bezbłędnie wykonanego projektu. Zgodnie z regulaminem Instytutu zaliczenie całego projektu związane z obroną i wystawieniem oceny) należy uzyskać przed początkiem pierwszej sesji następującej po semestrze, w którym odbywają się zajęcia. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się kontynuowanie pracy nad projektem w terminie późniejszym, ale nie dłużej niż do końca marca danego roku. Wykłady kończą się egzaminem pisemnym po semestrze IV, po którym prowadzący może przeprowadzić egzamin ustny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Skrypty , publikacje:<br>
[1] Budownictwo ogólne - W. Żenczykowski;<br>
[2] Ustroje budowlane- J. Sieczkowski;<br>
[3] Prawo budowlane-Ustawa z dnia 07.07.1994r z późniejszymi zmianami;<br>
[4] Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002r z późniejszymi zmianami;<br>
[5] Normy budowlane i rozporządzenia.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BUDOG1W1
- Zna podstawowe pojęcia, definicje, przepisy z zakresu Budownictwa Ogólnego, zna wymagania podstawowe stawiane budynkom. Zna podstawowe typy obiektów budowlanych, ich układy nośne, ustroje konstrukcyjne, elementy konstrukcji oraz zasady ich kształtowania. Zna oddziaływania na konstrukcję budynku, rozumie jej pracę. Zna podstawowe technologie i materiały budowlane oraz zasady wykonywania robót budowlanych i wykończeniowych. Zna zasady wykonywania dokumentacji technicznej budowlanej z CAD
Weryfikacja: Egzamin po Budownictwie ogólnym 2, wykonanie projektu i jego obrona
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W02, K1_W05, K1_W07, K1_W11, K1_W18, K1_W19, K1_W20, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BUDOG1U1
- Potrafi stosować podstawowe pojęcia przepisy z zakresu Budownictwa Ogólnego. Potrafi rozpoznać i kształtować podstawowe typy obiektów budowlanych, ich układy nośne, ustroje konstrukcyjne, elementy konstrukcji. Potrafi stosować i właściwie dobierać podstawowe technologie i materiały budowlane. Potrafi wykonać rysunki techniczne budowlane z CAD budynku mieszkalnego z detalami architektoniczno - konstrukcyjnymi
Weryfikacja: Wykonanie projektu, Egzamin po Budownictwie Ogólnym 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U12, K1_U13, K1_U18, K1_U20, K1_U01, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BUDOG1K1
- Potrafi pracować samodzielnie.Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawianych wyników swoich prac i ich interpretacji. Potrafi pracować samodzielnie z literatura, ma świadomość konieczności podnoszenia kwalifikacji i samokształcenia.Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Rozumie znaczenie zasad zrównowazonego rozwoju w budownictwie.
Weryfikacja: Wykonanie projektu, Egzamin po Budownictwie Ogólnym 2, rozmowy podczas wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K07, K1_K08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K03, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05