- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie budynków według zasad zrównoważonego rozwoju BZ
- Koordynator przedmiotu:
- Arkadiusz Węglarz, Dr inż.,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PROJZR
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 20 godz., praca własna (samodzielne wykonanie projektu) 15 godz., konsultacje 5 godz., przygotowanie do egzaminu 20 godz. 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 40 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., projekt 20 godz.,
konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 20 h,
praca własna 15 h (samodzielne wykonanie projektu).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt300h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień omawianych na przedmiocie Fizyka budowli 2 .
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie  studentów z metodami oceny i projektowania budynków według zasad zrównoważonego rozwoju
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Zagadnienia zrównoważonego rozwoju gospodarki światowej. Definicja zrównoważonego rozwoju. 
<li>Odmaterializowanie produkcji i konsumpcji (Factor 4 i Factor 10). 
<li>Recykling materiałów. Ograniczenie cyrkulacji węgla w przyrodzie. 
<li>Przegląd uregulowań prawnych dotyczących zrównoważonego rozwoju w Budownictwie w Polsce i w Unii Europejskiej. 
<li>Metody oceny oddziaływania budynku na środowisko. Zostaną omówione: Metoda LCA (Life Cycle Assessmnet), GBC 2000 (Green Building Challenge), Metoda E-audit. 
<li>Ocena materiałów budowlanych w aspekcie oddziaływania na środowisko. Zostanie przedstawiona ocena wybranych procesów wytwarzania materiałów i elementów budowlanych. Zostaną omówione wskaźniki energochłonności skumulowanej dla wybranych materiałów budowlanych. 
<li>Wskaźniki zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Analiza otoczenia budynku. System transportu i media. 
<li>Przegląd technologii stosowanych w budownictwie w aspekcie oddziaływania na środowisko. Zostaną omówione i ocenione technologię stosowane w budownictwie w Polsce Jako kryteria oceny przyjęto: Trwałość , Energooszczędność, Ognioodporność, Akustyka, Czas budowy, Bezpieczeństwo zdrowotne – obiektów wznoszonych w danej technologii.
<li>Analiza porównawcza, stopień wdrożenia energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań materiałowych i technologicznych w Polsce. 
<li>Zasady projektowania energooszczędnych budynków. Zasada ciągłości tradycji i nowoczesności, Zasada integracji objętości brył budowlanych i minimalnej powierzchni chłodzącej, Zasada racjonalnego wykorzystania energii. 
<li>Zasady projektowania ekologicznych budynków. Zasada racjonalnego wykorzystania w projektowaniu budynków energii odnawialnej i naturalnych systemów energetycznych, Zasada harmonii z naturą, czyli maksymalnego wykorzystania otoczenia naturalnego i wkomponowania w nie projektowanego budynku, Zasada minimalnej szkodliwości dla zdrowia ludzkiego i otoczenia. <li>Wytyczne projektowania budynków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. 
<li>Zasady projektowania budynków pasywnych. 
<li>Usytuowanie budynku i wpływ otoczenia, możliwości zastosowania rozwiązań architektonicznych i technicznych umożliwiające pasywne ogrzewanie i ochronę przez przegrzewaniem pomieszczeń latem. 
<li>Minimalizacja strat ciepła przez przenikanie przez przegrody: zewnętrzne ściany, stropy, połacie dachowe, okna i drzwi oraz połączenia wymienionych przegród budynku (izolacje cieplne, wyroby o podwyższonej izolacyjności cieplnej np. energooszczędne elementy murowe, okna, szyby). 
<li>Wentylacja i przygotowanie ciepłej wody użytkowej.
Energooszczędne systemy grzewcze 
Energooszczędne  oświetlenie
<li>Przykłady budynków energooszczędnych i pasywnych w krajach europejskich.</ol>
- Metody oceny:
- Wykonanie pracy projektowej polegającej na ocenie zużycia energii skumulowanej i emisji CO2 w cyklu życia domu jednorodzinnego zaproponowaniu rozwiązań modernizacyjnych i powtórnej jego ocenie. Ustna obrona projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Panek A., Suchecka M. Environmental friendly buildings and assessment methods, 50 Executive Committee Meeting of Energy Conservation in Buildings and Community Systems IEA, Technical Presentations, Kraków, November 2001. <br>
[2] Panek A., Budynek a środowisko w świetle Green Building Challenge 2002, Konferencja ITB Energooszczędne Budownictwo Mieszkaniowe, Mrągowo 2002.<br> 
[3] Panek A., Górzyński J., Wymagania stawiane budownictwu przyjaznemu dla środowiska na przykładzie konkursu Green Building Challange, Gospodarka Paliwami i Energią, marzec 1999.<br> 
[4] Pogorzelski J. A., Przewodnik po PN-EN ochrony cieplnej budynków, Wydawnictwa ITB.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt PROJZRW1
- Posiada wiedzę niezbędną do zaprojektowania budynków spełniajacyh kryteria zrównoważonego rozwoju
 Weryfikacja: Samodzielnie wykonany projekt modernizacji budynku, obrona, egzamin
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K1_W16, K1_W19, K1_W20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt PROJZRU1
- Potrafi projektować budynki spełniajace kryteria zrównowążonego rozwoju
 Weryfikacja: Samodzielene wykonanie projektu i jego obrona
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K1_U10, K1_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt PROJZRK1
- Rozumie znaczenie i potrafi stosować zasady zrównoważonego rozwoju w budownictwie
 Weryfikacja: Rozmowa w czasie obrony projektu
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K1_K03, K1_K08, K1_K09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02