Nazwa przedmiotu:
Drogi szynowe I (DS)
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
DROSZY1
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 95 godz. = 4 ECTS: 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 25 godz. wykonanie projektu, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu, 20 godz. przygotowanie do egzaminu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: 15 godz. ćwiczeń projektowych, 25 godz. wykonanie projektu.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt225h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie z przedmiotów: Inżynieria komunikacyjna, Wytrzymałość materiałów.
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowej wiedzy o drogach szynowych, jako obiektach budowlanych systemów transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj) w zakresie konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, a także o podstawowych zasadach ich projektowania, budowy i utrzymania.
Treści kształcenia:
Wykłady (30 godz.): <br>- Droga szynowa jako element systemu transportu. <br>- Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne. <br>- Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych. <br>- Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich. <br>- Podstawy utrzymania dróg szynowych: wybrane technologie napraw torów i rozjazdów w drogach szynowych. <br> Ćwiczenia (30 godz.): wykonanie trzech zadań projektowych: <br> Zad. 1 – podstawowe elementy układu geometrycznego trasy każdego z rodzajów drogi szynowej (kolej, metro, tramwaj) przy zadanych parametrach techniczno- eksploatacyjnych; opracowanie graficzne i opisowe elementów trasy (przechyłki, krzywe przejściowe, łuki poziome i pionowe, odwodnienie, pikietaż trasy).<br>elementy projektu (plan sytuacyjny, profil podłużny, pzekrój poprzeczny wraz z odwodnieniem) bocznicy kolejowej odgałęziającej się od stacji do obsługiwanego obiektu wskazanego na mapie warstwicowej, Zad. 2 – przekroje konstrukcyjne powiązane z układem geometrycznym trasy i zadanymi parametrami eksploatacyjnymi według zad. 1, określenie elementów składowych zgodnie ze stosowaną w drogach szynowych systematyką i terminologią oraz dotyczących ich wymagań materiałowych. Zad. 3 – wymiarowanie konstrukcji drogi szynowej (kolej, tramwaj, metro) o podsypkowej i bezpodsypkowej konstrukcji nawierzchni - obliczenie naprężeń w sztnach i ich przemieszczeń pionowych.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).<br> Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf 2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001. 3. Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze). 4. Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004 Normy i przepisy: 5. Polska Norma PN-K-92009: Komunikacja miejska - skrajnia budowli, wymagania. 6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowa-nie. Dziennik Ustaw nr 151 z dnia 15.12.1998. 7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 43 z 1999, poz. 430 – w części dotyczącej torowisk tramwajowych. 8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26.02.1996 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 33 z1996, poz. 144. 9. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz) 10. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DROSZY1W1
zna podstawy konstrukcji dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz podstawowe procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W07, K1_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DROSZY1U1
Umie interpretować ogólne zasady budownictwa w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DROSZY1K1
Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i drogą z uwagi na znaczenie transportu dla gospodarki i oddzaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02