Nazwa przedmiotu:
Modernizacja dróg i ulic
Koordynator przedmiotu:
Andrzej Cielecki, dr inż.; Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
MDRiU
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 48 godz. = 2 ECTS: wykład 10 godz., ćwiczenia 14 godz., praca własna studenta 24 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 26 godz. = 1,5 ECTS: wykład 10 godz., ćwiczenia 14 godz., konsultacje 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 29 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia 14 godz., praca własna 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia210h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Równoczesne lub wcześniejsze studiowanie przedmiotu Drogi i Ulice I
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Rozszerzenie wiedzy o wybranych, aktualnych, ważnych zagadnieniach modernizacji sieci drogowej i elementów układów drogowo-ulicznych w Polsce.
Treści kształcenia:
Wykłady: Aktualne problemy modernizacji sieci drogowej i wybranych elementów układów drogowo-ulicznych. Utwardzanie poboczy – wady i zalety, historia i zakres stosowania, zasady projektowania. Pasy ruchu powolnego i pasy wyprzedzania – historia i zakres stosowania, zasady projektowania. Przebudowa dróg dwupasowych: zmiana przeznaczenia utwardzonych poboczy, przekroje 2+1 pasowe. Metody ograniczania dostępności dróg. Obwodnice miejscowości – przesłanki stosowania, zasady lokalizacji, parametry i trasowanie, powiązanie z drogami istniejącymi, obsługa ruchu lokalnego. Rozbudowa autostrad: zarządzanie pasami ruchu, zwiększanie liczby pasów ruchu, wykorzystywanie pasa awaryjnego. Dostosowywanie dróg ogólnodostępnych do parametrów dróg ekspresowych. Przebudowa skrzyżowań i węzłów. Ocena stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uspokojenie ruchu – cele, zasady, metody i środki. Małe ronda, mini ronda, ronda turbinowe – zakres stosowania, zasady projektowania. Ćwiczenia: Wariant 1 - Wykonanie projektu modernizacji (przebudowy / rozbudowy / budowy) wybranego elementu układu drogowego lub ulicznego – zadanie powinno dotyczyć elementu projektu z przedmiotu „Drogi i ulice II” lub z przedmiotu „Drogi szybkiego ruchu II”. Wariant 2 - Opracowanie i wygłoszenie referatu (prezentacji) dotyczącego modernizacji wybranego elementu sieci drogowo-ulicznej.
Metody oceny:
Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładów, wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
• W. Pietzsch „Projektowanie dróg i ulic”, WKiŁ, Warszawa 1975 • Jerzy Walawski „Droga – bezpieczeństwo ruchu”, WKiŁ, Warszawa 1980 • Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie – cz. II Zagadnienie techniczne; Transprojekt - Warszawa, 2002 • Rozporządzenie MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz. U. 43/1999, poz. 430 • Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno – budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Dz. U. 12/2002 • Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Dz. U. 170/2002 • Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, cz. I i cz. II, GDDP, Warszawa 2001 • Wytyczne projektowania, instrukcje i katalogi. • Artykuły w czasopismach technicznych i materiały konferencji naukowo-technicznych.
Witryna www przedmiotu:
- - -
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MDRiUW1
Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, wykonywaniu i eksploatacji elementów infrastruktury komunikacyjnej (wymienionych w opisie treści merytorycznych przedmiotu). Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i obrony projektu lub opracowania i wygłoszenia prezentacji z zakresu tematów wymienionych w opisie treści merytorycznych przedmiotu. Egzamin pisemny z wiadomości z wykładów i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu wybranych zagadnień modernizacji elementów układu drogowo-ulicznego i potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonywania ćwiczenia projektowego lub właściwego przygotowania prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MDRiUK1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Poprawnie wykonane ćwiczenie projektowe lub prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06