Nazwa przedmiotu:
Informatyka II
Koordynator przedmiotu:
Zbigniew Kacprzyk, dr inż., Ireneusz Czmoch, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
INFOR2
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: <br> - zajęcia w laboratorium komputerowym 30 godz., <br> - praca własna (utrwalenie wiedzy przekazanej na zajęciach, wykonanie projektu, przygotowanie się do sprawdzianów) 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: zajęcia w laboratorium komputerowym - 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: - zajęcia w laboratorium komputerowym 30 godz., <br> - praca własna (utrwalenie wiedzy przekazanej na zajęciach, wykonanie projektu, przygotowanie się do sprawdzianów) 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe informacje z informatyki, podstawowe umiejętności pracy z systemami wspomagającymi rysunek, w tym AutoCAD oraz podstawy budownictwa ogólnego.
Limit liczby studentów:
jednocześnie max 30 studentów w laboratorium komputerowym
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu przedmiotu studenci maja wiedzę o komputerowej grafice inżynierskiej, potrafią przygotować model geometryczny obiektu 3D, rozumieją komputerowy zapis obiektów budowlanych, rozumieją zasady sporządzania elektronicznej dokumentacji budowlanej. <br> Dodatkowym celem nauczania jest wykształcenie umiejętności posługiwania się standardowymi funkcjami systemów CAD i BIM oraz nabranie nawyków ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań i nowych technologii informatycznych.
Treści kształcenia:
Tematy zajęć laboratoryjnych <br> 1. BIM i modelowanie parametryczne. Wstęp do programu REVIT. <br> 2. Podstawowe polecenia edycyjne. Tworzenie widoków. Zasady wymiarowania. <br> 3. Podstawy tworzenia modelu. Ćwiczenie na stworzenie, edycję oraz przygotowanie rzutów , przekrojów, dokumentacji 2D dla prostego elementu budowlanego. <br> 4. Ściany zewnętrzne i wewnętrzne. Drzwi, okna. Trzy poziomy: piwnica, parter, poddasze. <br> 5. Stropy i dach. <br> 6. Schody na poddasze i do piwnicy. <br> 7. Zaawansowane polecenia edycyjne. <br> 8. Wstęp do rodzin oraz ich edycji. <br> 9. Wstęp do Revit Structure: Fundamenty oraz inne elementy konstrukcyjne. <br> 10. Wstęp do Revit Mechanical: Instalacja oraz ich kolizje z elementami budowlanymi. <br> 11. Import / Export - CAD - Revit - Robot Structure. <br> 12. Wstęp do renderingu, zestawienia i dokumentacja 2D. <br> 13. Ćwiczenia <br> 14. Test teoretyczny i praktyczny - I termin <br> 15. Test teoretyczny i praktyczny - II termin <br>
Metody oceny:
- 1 praca projektowa (przygotowywana przez zespół 3 osobowy) <br> - 1 indywidualna prezentacja na zadany temat <br> - 6 ćwiczeń w laboratoriach komputerowych <br> - 1 sprawdziany z wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych <br>
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Łukasz Adamus - Modelowanie informacji o budynku (BIM) podstawy teoretyczne, Prace ITB, 4(164) 2012.<br> [2] Patryk Kołun, Artur Tomczak, Jakub Turbakiewicz - Autodesk Revit. Podstawowe funkcje programu, Politechnika Poznańska, 2014.<br> [3] Andrzej Tomana - BIM Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy. Standardy. Narzędzia., Kraków 2015.<br> [4] Eric Wing - Autodesk Revit Architecture 2015. No Experience Required, SYBEX, 2014.<br> [5] Komputerowe wspomaganie projektowania - Z.Kacprzyk, B. Pawłowska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012.<br> [6] Autorskie materiały umieszczone na stronie przedmiotu: http://bim.il.pw.edu.pl <br> [7] Materiały dydaktyczne dostępne na stronie firmy Autodesk
Witryna www przedmiotu:
http://bim.il.pw.edu.pl
Uwagi:
Projekt należy przekazać w nieprzekraczalnym terminie, który zostanie podany na początku semestru. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt INFOR2W1
Ma wiedzę na temat komputerowej grafiki inżynierskiej, zna podstawowe zasady komputerowego zapisu obiektów budowlanych
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
Efekt INFOR2W2
Ma wiedzę o zasadach sporządzania elektronicznej dokumentacji budowlanej, rozumie reguły BIM.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt INFOR2U1
Potrafi opracować przestrzenny i płaski model geometryczny obiektu budowlanego, umie posługiwać się wybranymi formatami grafiki komputerowej, zna techniki prezentacji projektu.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
Efekt INFOR2U2
Potrafi opracować dokumentacją w wersji elektroniczne
Weryfikacja: ćwiczenie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt INFOR2K1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Ma świadomość wartości przedsiębiorczości w działaniach i myśleniu inżynierskim
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06