- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka III - Fizyka budowli
- Koordynator przedmiotu:
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- FIZBUD
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS:
15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń projektowych, 30 godz. pracy własnej.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 45 godz. = 2 ECTS:
15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń projektowych.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 60 godz. = 2,5 ECTS:
30 godz. ćwiczeń projektowych, 30 godz. pracy własnej studenta.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot prowadzony jest przy założeniu, że studenci posiadają wiedzę z przedmiotu Budownictwo Ogólne i Materiały Budowlane oraz posiadać ogólna wiedzę z zakresu matematyki i fizyki.
- Limit liczby studentów:
- 30 os/grupę
- Cel przedmiotu:
- Student nabywa umiejętności oceny parametrów cieplno-wilgotnościowych elementów budowlanych, obliczania sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania budynku oraz poznaje parametry związane z komfortem użytkowania budynków i sposoby ich obliczeń. Poznaje również podstawowe pojęcia akustyki budowlanej. <br>Nabyta wiedza jest podstawą do studiowania przedmiotu Fizyka Budowli II.
- Treści kształcenia:
- • Podstawy wymiany ciepła. Równanie Fouriera. <br>• Właściwości cieplno-wilgotnościowe materiałów budowlanych (opory cieplne, współczynniki przenikania ciepła, rozkład temperatur, wymagania normowe i ekonomiczne). <br>• Obliczenia cieplne przegród w warunkach ustalonych. <br>• Obliczenie wskaźnika sezonowego zapotrzebowania na ciepło. <br>• Mostki termiczne i naroża. <br>• Komfort cieplny, ciepłochłonność podłóg. <br>• Warunki w pomieszczeniach w warunkach zimowych. <br>• Warunki w pomieszczeniach w warunkach letnich. <br>• Przegrody przeźroczyste <br>• Wilgoć w materiałach i przegrodach budowlanych (wilgotność powietrza, ciśnienie cząstkowe pary wodnej, przyczyny i rodzaje zawilgoceń). <br>• Dyfuzja i kondensacja pary wodnej w przegrodach (kondensacja powierzchniowa i wgłębna, ryzyko rozwoju pleśni). <br>• Zasady projektowania i wykonywania przegród (ściany, stropy, stropodachy).
- Metody oceny:
- Podczas trwania semestru studenci wykonują ćwiczenia projektowe. Termin oddania obliczeń (uzyskania korekty) zagadnień związanych z ochroną cieplną budynków (punkty 1÷4) upływa tydzień przed zimową przerwą świąteczną. Końcową ocenę z ćwiczeń otrzymują studenci po obronie bezbłędnie wykonanego projektu. Zgodnie z regulaminem Instytutu zaliczenie całego projektu związane z obroną i wystawieniem oceny) należy uzyskać przed początkiem pierwszej sesji następującej po semestrze, w którym odbywają się zajęcia. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się kontynuowanie pracy nad projektem w terminie późniejszym, ale nie dłużej niż do końca marca danego roku. <br>Wykłady kończą się egzaminem pisemnym, po którym prowadzący może przeprowadzić egzamin ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminy jest zaliczenie ćwiczeń projektowych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Skrypty, publikacje:<br>
[1] Budownictwo ogólne tom 2, Praca zbiorowa, Arkady 2005;<br> [2] Budownictwo ogólne tom 3/1, W. Śeńczykowski;<br>
[3] Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, L. Laskowski, 2005;<br> [4] Ochrona cech energetycznych budynków Poradnik, M. Robakiewicz, 2005;<br>
[5] Podręcznik fizyki budowli, J. Pogorzelski – publikacja w odcinkach w miesięczniku Materiały Budowlane;<br> Normy,ustawy: <br>
[1] PN-EN ISO 6946:1999;<br>
[2] PN-B-02025;<br>
[3] PN-EN ISO 13788:2002;<br> [4] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04 2002 w sprawie warunków technicznych ... (DzU z 2002 r. nr 75 poz.690 z późniejszymi)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FIZBUDW1
- zna podstawowe zjawiska cieplno-wilgotnościowe występujące w budynkach
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, obrona projektu i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W11, K1_W12, K1_W13, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FIZBUDU1
- potrafi projektować przegrody budowlane spełniające określone wymagania przepisów prawa budowlanego i zasad zrównoważonego rozwoju, porafi sporzadzać audyty i certyfikaty energetyczne budynków
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, obrona projektu i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FIZBUDK1
- w wyniku pracy własnej potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę
Weryfikacja: prezentacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K06, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02