- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy budownictwa podziemnego
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. Anna Siemińska - Lewandowska , dr. Wojciech Grodecki, dr Monika Mitew-Czajewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- POBUPO
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenie projektowe 15 godz., wykonanie projektu 10 godz. (w tym konsultacje 2 godz.)., zapoznanie z literaturą 5 godz., przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 32 godz. = 1,5 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenie projektowe 15 godz., konsultacje ćwiczenia projektowego 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektu 10 godz
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu, student powinien zaliczyć następujące przedmioty: geologię, wytrzymałość materiałów, mechanikę budowli i geotechnikę.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa podstawową wiedzę niezbędną do koncepcyjnego projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych tzn. tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych oraz znajomość technologii i podstaw projektowania głębokich wykopów w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Historia tunelarstwa od starożytności do współczesności; budownictwo podziemne w Polsce;historia budowy metra w Warszawie. <br>Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w budownictwie podziemnym. <br>Rodzaje tuneli, podział tuneli ze względu na przeznaczenie; kształty przekroju poprzecznego tuneli; wyrobisko i jego części; obudowa tuneli i jej części. <br>Studia przed przystąpieniem do projektowania budowli podziemnych; studia ogólne, ekonomiczne, geologiczne - wstępne, szczegółowe i uzupełniające. <br>Wentylacja tuneli; normy dopuszczalnych stężeń gazów toksycznych. Oświetlenie tuneli samochodowych długich i krótkich. Odwodnienie robocze i eksploatacyjne tuneli. <br>Obciążenia stropu i ścian tuneli płytko i głęboko posadowionych. <br>Oddziaływanie budowli podziemnych na otoczenie. <br>
Ćwiczenia projektowe: metody budowy tuneli płytkich i głębokich, projekt koncepcyjny budowy tunelu metoda odkrywkową, wyznaczenie sił parcia i odporu oraz wartości reakcji w podparciach ściany wykopu.
- Metody oceny:
- Oceny pracy studenta na podstawie wykonanego projektu konsultowanego podczas semestru oraz obrony i kolokwium zaliczeniowego. Końcowe zaliczenie na podstawie kolokwium pisemnego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne; <br>
[2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach; <br>
[3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe; <br>
[4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki; <br>
[5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów; <br>
[6] Thiel H. – Mechanika skał; <br>
[7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu; <br>
[8] Siemińska-Lewandowska A. –Głębokie wykopy, projektowanie i wykonawstwo; <br>
[9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Inżynieria Morska i geotechnika, Budownictwo Górnicze i Tunelowe
- Witryna www przedmiotu:
- www.wektor.il.pw.edu.pl/~idim/zgibp/zbp
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt POBUPOW1
- Ma wiedzę z historii budownictwa podziemnego, zna klasyfikację tuneli ze względu na przeznaczenie, kształt, zagłębienie, materiał obudowy. Wie jakie są zasady wentylacji, oświetlenia i odwodnienia tuneli. Ma wiedzę o obciążeniach działających na tunele płytkie i głębokie.
Weryfikacja: na podsatwie kolokwium pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W04, K1_W07, K1_W08, K1_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt POBUPOU1
- Potrafi wstępnie wybrać metodę budowy i zaprojektować w metodzie odkrywkowej obudowę wykopu.
Weryfikacja: na podsatwie wykonania i obrony projektu koncepcyjnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U09, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt POBUPOK1
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03