Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu
Koordynator przedmiotu:
Andrzej Cielecki, dr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
INZRUH
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz., praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 15 godz. Razem 45 godz. = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz. = 1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
ćwiczenia 15 godz., praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 15 godz. Razem 30 godz. = 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład180h
  • Ćwiczenia270h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (sem. 3 i 4)
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w inżynierii ruchu drogowego. Zagadnienia organizacji ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów oraz parkowania pojazdów. Cechy użytkowników drogi wpływające na projektowanie organizacji ruchu. Badania, pomiary i analizy ruchu. Przepustowość dróg: odcinków międzywęzłowych i skrzyżowań. Ocena warunków ruchu na odcinkach międzywęzłowych i na skrzyżowaniach. Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (cele i kryteria stosowania, rodzaje sygnalizacji, wymagania formalne i optymalizacyjne, mierniki efektywności funkcjonowania). Ogólne zasady projektowania organizacji parkowania, ruchu rowerów i ruchu pieszych.
Metody oceny:
Ocena sprawozdania z przeprowadzonej inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. Ocena projektu zmian programu sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Ocena projektu organizacji ruchu na czas wykonywania robót drogowych. Kolokwium zaliczeniowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego.Teoria i praktyka", WKiŁ, Warszawa 2008. [2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną”, GDDKiA, Warszawa 2004. [3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, zał. do Dz. U. RP nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt INZRUHW1
Zna podstawy projektowania i analizy typowych obiektów budownictwa komunikacyjnego, jakim są skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Ma podstawową wiedzę na temat wybranych problemów eksploatacji obiektów infrastruktury budownictwa komunikacyjnego. Zna podstawowe oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie sterowania ruchem drogowym na izolowanym skrzyżowaniu drogowym. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu projektowania sygnalizacji świetlnej stałoczasowej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena jakości inwentaryzacji terenowej, obrona ćwiczeń obliczeniowo - projektowych, sprawdzian pisemny wiedzy z wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W07, K1_W08, K1_W09, K1_W24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt INZRUHU1
Umie wykonać inwentaryzację terenową obiektu komunikacyjnego, potrafi wykonać pomiary ruchu drogowego i ocenić warunki ruchu drogowego - poziom swobody ruchu. Potrafi zweryfikować i zaprojektować prosty program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena pracy w trakcie semestru i rezultatów ćwiczeń obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt INZRUHK1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
Weryfikacja: Ocena umiejętności pracy samodzielnej i współpracy w grupie.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06