- Nazwa przedmiotu:
- Marketing
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. inż. Jarosław Domański
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MARKE
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 51h (2 ECTS):
18h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 12h (opracowanie projektu) + 18h (przygotowanie do kolokwium)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
18h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 21
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 ECTS:
12h (opracowanie projektu)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw zarządzania, Umiejętność logicznego myślenia, obsługi komputera, samokształcenia. Kompetencje społeczne z zakresu pracy zespołowej
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu jednej z funkcji współczesnego
przedsiębiorstwa jaką jest marketing oraz elementów marketingu mix jako narzędzia oddziaływania firmy na rynek,
- potrafił wykorzystać wiedzę dla rozwiązania problemu z zakresu marketingu,
- potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, w tym dotyczących marketingu oraz umiejętnością pracy zespołowej.
- Treści kształcenia:
- 1) Zagadnienia wstępne historia, koncepcje marketingowe, definicja marketingu, rola marketingu w przedsiębiorstwie, podstawowe pojęcia marketingu. 2) Proces zarządzania marketingowego. 3) Analiza możliwości marketingowych. 4) Badanie i wybór docelowych rynków działania. 5) Projektowanie strategii marketingowych. 6) Sporządzanie planów marketingowych. 7) Organizacja, wdrażanie i kontrola działalności marketingowej. 8) Projekt zespołowy – diagnoza i analiza strategii marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, ich krytyczna ocena i propozycje poprawy.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierającego pytania testowe ; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z projektu jak i z kolokwium >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z kolokwium + 0,3 * ocena z projektu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa: [1] Kotler P.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner i Ska, Warszawa 1994
Uzupełniająca:
[1] Kramer T.: Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2004. [2] Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Vong V.: Marketing. Podręcznik Europejski. PWE, Warszawa 2002. [3] Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 2000. [4] Thomas M.J. (red.): Podręcznik marketingu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. [5] Daszkowska M.: Usługi. Produkcja, rynek, marketing. Wydawnic-two Naukowe PWN, Warszawa 1998. [6] Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2001. [7] Daszkowska M. (pr. zb. pod red.): Zarys marketingu usług. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993. [8] Żurawik B., Żurawik W.: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 1996. [9] Wojciechowski T.: Marketing na rynku środków produkcji. PWE, Warszawa 2003. [10] Urbaniak M.: Marketing Przemysłowy. INFOR, Warszawa 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MARKE_W01
- ma elementarną wiedzę z zakresu marketingu, jego miejsca w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa, marketingu dóbr produkcyjnych i konsumpcyjnych, towarów, usług i informacji, zachowania
nabywców, systemu informacji marketingowej, segmentacji rynku i pozycjonowania oferty, decyzji marketingowych dotyczących produktu, cen, promocji i dystrybucji, etapów i procedur zarządzania marketingowego, marketingu i konkurowania w nowej gospodarce – marketing partnerski.
Weryfikacja: kolokwium w formie pisemnej z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W05, S1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MARKE_U01
- potrafi wykorzystać podstawowe kategorie, pojęcia, prawidłowości i wyniki badań w rozwiązywania problemów i zarządzania marketingiem
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt MARKE_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MARKE_K01
- ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji pro-jektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02
- Efekt MARKE_K02
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, w tym dotyczących marketingu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji pro-jektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06