- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie marką
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marek Seretny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Zarządzanie strategiczne
- Kod przedmiotu:
- 3P1Z7
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
12h [zajęcia ćwiczeniowe: 2x1h (prezentacja) + 26h aktywne uczestniczenie w dyskusji na temat prezentowanych i analizowanych prezentacjach przypadków oraz prezentowanych strategii marki] + 56h [praca własna: 2x6h (opracowanie /omówienie w zespole przypadku) + 2x6h (przygotowanie prezentacji multimedialnej) + 2h (udział w konsultacjach) + 2x10h (opracowanie strategii marki) + 2x5h (przygotowanie prezentacji strategii marki)]
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS:
12 ćwiczenia + 2h konsultacje = 14h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS:
2x6h (opracowanie /omówienie w zespole przypadku) + 2x6h (przygo-towanie prezentacji multimedialnej) + 2x10h (opracowanie strategii marki) + 2x5h (przygotowanie prezentacji strategii marki) = 56h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu marketingu, oraz umiejętność i kompetencje pozwa-lające zastosować podstawowe koncepcje i praktyczne rozwiązania no-woczesnego marketingu, takiego marketingu, jaki jest wykorzystywany w najrozmaitszych sytuacjach rynkowych w firmach wytwarzających produkty i usługi, na rynkach konsumenckich i instytucjonalnych, w organizacjach dochodowych i non-profit, w firmach krajowych i global-nych, w małych i wielkich przedsięwzięciach.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał wiedzę z zakresu marketingu dotyczącą celu nadawania pro-duktom i usługom marek,
- potrafił omówić główne decyzje związanie z procesem nadawania marki
- potrafił odpowiedzieć na pytanie, czym jest marka,
- potrafił ocenić wartość marki
- potrafił opracować strategie marki (spozycjonować markę w świado-mości klienta)
- potrafił zarządzać marką – poprzez zbudowanie długotrwałej przewagi konkurencyjnej opartej na odpowiedniej kulturze organizacyjnej od-zwierciedlającej sumę wartości uznawanych przez wszystkich pracow-ników.
- Treści kształcenia:
- 1) Przypomnienie podstawowych pojęć marketingowych związanych z produktem: produkt / usługa, rdzeń produktu, produkt rzeczywisty, po-szerzony, klasyfikacja produktów konsumpcyjnych i przemysłowych, proces zarzadzania produktem. 2) Cele nadawania marek produktom. 3) Marka produktu – czym jest marka? (wartość marki(funkcjonalna, emeocjonalna), wybór nazwy marki, właściciel marki ,strategia marki, pozycjonowanie marki, komunikacja marki, aspekty etyczne związane z marką)
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas zajęć, interaktywna forma prowadzenia zajęć: podczas zajęć omawiane i rozwiązywane są przypadki (case study) a następnie prezentowane przez zespoły 3-4 osobowe. Ocena w zakresie 2-5, do za-liczenia >=3. Ocena sumatywna: przygotowanie w formie pisemnej stra-tegii wybranej marki i zaprezentowanie jej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Ocena w zakresie 2-5, do zaliczenia >=3. Ocena koń-cowa: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli z obu części student otrzyma ocenę >=3, ocena przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą 50/50.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Armstrong G, Kotler P.: Marketing – wprowadzenie. Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2012. [2] De Chernatony L.: Marka – wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. [3] Garbarski L.: Etyczne aspekty działań marketingowych (red. Kowalczyk J.). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2012. [4] Kall J., Kłeczek R. Sagan M.: Zarządzanie Marką, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013. [5] Kotler P.: Jak tworzyć, zbudować i dominować na rynkach, One Press, Warszawa 2006. [6] Kotler P., Pfoertsch W.: Zarządzanie marką w segmencie B2B. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. [7] Kozielski R.: Wskaźniki marketingowe, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011. [8] Tybout A.M., Calkins T.: Kellog on Branding, John and Sons Inc., Hoboken New Jersey, 2005. [9] Witek-Hajduk M.K. (red. naukowa): Zarządzanie silna marką. Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 3P1Z7_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie decyzji związa-nych z procesem tworzenia marki jako złożonego podmio-tu posiadającego wartości funkcjonalne i emocjonalne.
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
- Efekt 3P1Z7_W02
- posiada usystematyzowaną wiedzę w zakresie planowania zintegrowanej marki, która skupia się na trzech elementach:
silnej wizji marki, celu marki, wartościach marki
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
- Efekt 3P1Z7_W03
- posiada wiedzę na temat wpływu kultury organizacyjnej na powodzenie marki, rozumie kwestie związane z systemami realizacji marki w taki sposób, by zapewnić spełnieni obietnicy marki
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 3P1Z7_U03
- potrafi interpretować wartość marki w odniesieniu do zja-wisk społecznych, kulturowych, prawnych i ekonomicz-nych
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt 3P1Z7_U02
- potrafi przygotować i przeprowadzić analizę marki i na tej podstawi opracować proces budowania marki, zapropono-wać wizję silnej marki, przedstawić kwestie związane z systemami realizacji marki w taki sposób, aby zapewnić spełnienie obietnicy marki
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt 3P1Z7_U01
- potrafi rozwiązać konkretne problemy z zakresu decyzji związanych z zarzadzaniem marką, planowaniem zintegro-wanej marki oraz wykorzystaniem marki w procesie zarzą-dzania marketingowego
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 3P1Z7_K01
- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, niemniej jednak z uwagi na dynamicznie zmieniający się rynek ro-zumie konieczność dalszego doskonalenia się zarówno za-wodowego jak i osobistego
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K04
- Efekt 3P1Z7_K02
- potrafi określić priorytety służące realizacji przez siebie lub członków zespołu, z którym pracuje zadań z zakresu zarza-dzania marką, która jest częścią szeroko rozumianej dzia-łalności marketingowej
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K04
- Efekt 3P1Z7_K03
- umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecz-nych, dla których duże znaczenie ma wizerunek marki, uwzględniając aspekty społeczno-ekonomiczne oraz poli-tyczno-prawne
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K04