Nazwa przedmiotu:
Kultura organizacyjna
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Edyta Malicka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z7 - Zarządzanie strategiczne
Kod przedmiotu:
5P1Z7
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ETS) 12h (ćwiczenia)+ 1h (konsultacje) + 8x1h (przygotowanie do ćwiczeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 20 godzin (opracowanie całościowe projektu) + 10h (analiza literatury)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 12h (ćwiczenia) + 8x1h (przygotowanie do ćwiczeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 20h (opracowanie całościowe projektu) = 64h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza podstawowa z zarządzania i zarządzania personelem
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania kulturą organizacyjną, w tym diagnozowania i zmieniania kultury firmy, - potrafił określić lukę kulturową i zaprojektować proces zmiany kultury, z uwzględnieniem wykorzystania różnorodności kulturowej, - potrafił planować i realizować zadania diagnostyczne i projektowe dotyczące zmiany kultury organizacyjnej.
Treści kształcenia:
-Wykonanie na zajęciach przygotowanych ćwiczeń, obejmujących następujące zagadnienia dotyczące: 1) Składowe kultury organizacyjnej, kultura deklarowana i rzeczywista. 2) Typologie i profile kultur. Wpływ kultury narodowej na cechy kultury organizacyjnej. 3) Przejawy kultury. Funkcje kultury organizacyjnej: wewnętrzna i zewnętrzna. 4) Luka kulturowa. Uwarunkowania niespójności kultury organizacyjnej i strategii przedsiębiorstwa. 5) Zmiana kultury, obszary i kierunki zmian. 6) Opory wobec zmian kultury; źródła oporów i zakłóceń w systemie społecznym organizacji. 7) Role i zadania menedżerów w procesie zmiany kultury. 8) Planowanie procesu zmiany kultury. 9) Techniki pokonywania oporów wobec zmian. 10) Działania doskonalące kulturę organizacyjną, uwzględniające wykorzystanie różnorodności kulturowej.
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń, elementy ćwiczeń są weryfikowane i omawiane na zajęciach, z możliwością poprawienia poszczególnych ćwiczeń. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu, terminowość wykonania prac, redakcja opracowania projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Zbiegień-Maciąg L.: Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. PWN 2013. [2] Hampden-Turner Ch., Trompenaars A.: Siedem kultur kapitalizmu, Wolters Kluwer 2012. [3] Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M.: Kultury i organizacje. PWE 2011. [4] Quinn K.S., Quinn R.E.: Kultura organizacyjna. Diagnoza i zmiana. Oficyna Ekonomiczna 2003.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 5P1Z7_W03
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie znaczenia kultury organizacyjnej w zarządzaniu organizacją, typologii kultur i elementów składowych kultury organizacyjnej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
Efekt 5P1Z7_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie uwarunkowań i pro-cedur zmiany kultury z uwzględnieniem różnorodności kulturowej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
Efekt 5P1Z7_W02
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie funkcji wewnętrz-nych i zewnętrznych kultury, przejawów kultury organiza-cyjnej oraz występowania luki kulturowej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 5P1Z7_U03
potrafi zaplanować proces zmiany kultury, wskazać realiza-torów zmian, przewidzieć opory wobec procesów zmian, zaproponować interwencje
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Efekt 5P1Z7_U02
potrafi określić lukę kulturową, wskazać obszary niespój-ności, określić kierunki i obszary kultury wymagające zmian, uwzględniając różnorodność kulturową
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Efekt 5P1Z7_U01
potrafi przeprowadzić diagnozę kultury organizacyjnej, wskazać typ kultury i określić jej funkcje w organizacji
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 5P1Z7_K03
ma doświadczenia z pracą zespołową podczas realizacji projektu
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K04
Efekt 5P1Z7_K02
ma doświadczenia z praca zespołową w trakcie ćwiczeń.
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K04
Efekt 5P1Z7_K01
rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości podczas realizacji ćwiczeń
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K04