- Nazwa przedmiotu:
- Metody twórczego poszukiwania rozwiązań
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Marcin Bednarski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z1 - Zarządzanie innowacjami
- Kod przedmiotu:
- 4P1Z1
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 38h (zapoznanie się ze wskazaną literaturą) + 25h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 ECTS:
30h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty): heurystyka, wiedza, metoda, twórcze myślenie
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę o istocie działania twórczego i kształto-wania grup twórczego myślenia,
- potrafił wskazać metody poszukiwania rozwiązań, procedury i warunki zastosowania wybranych metod,
- potrafił tworzyć i wdrażać innowacje w przedsiębiorstwie z praktycz-nym wykorzystaniem stosownych metod.
- Treści kształcenia:
- 1) Heurystyka a działania twórcze w przedsiębiorstwie. 2) Kształtowa-nie grup twórczego myślenia. 3) Geneza metod heurystycznych, metoda burzy mózgów. 4) Zastosowanie metody morfologicznej w procesie rozwiązywania zadań wynalazczych. 5) Analogia jako metoda poznania.
6) Wiedza ekspercka w przedsiębiorstwie. 7) Wykorzystanie metody delfickiej oraz badania ankietowe. 8) Myślenie lateralne, metoda de Bo-no. 9) Metody grupowe, syndrom grupowego myślenia. 10) Scenariusze rozwoju wiedzy w Polsce.
- Metody oceny:
- przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, py-tania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zali-czenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Antoszkiewicz J.: Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów. PWN Warszawa 1990. [2] Dobrołowicz W., (red.): Twór-czość – wyzwanie XX1 wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003. [3] Góralski A.: Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. PWN, Warszawa 1990. [4] Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań. PWE, Warszawa 1980. [5] Kramer F., Appelt H. G.: Innowacje w prze-myśle. WNT, Warszawa 1978. [6] Nęcka E.: Z badań nad efektywnością techniki twórczego myślenia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zeszyty 3-4, Kraków 1982. [7] Proctor T.: Zarządzanie twórcze - Podstawy zarządzania. Gebethner i Ska 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 4P1Z1_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie metod twórczego poszukiwania rozwiązań oraz wykorzystania niniejszych metod przy tworzeniu innowacji w przedsiębiorstwie, roz-woju innowacyjnego przedsiębiorstwa, a także wprowadza-nia zmian
Weryfikacja: przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 4P1Z1_U01
- potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę w zakresie metod twórczego poszukiwania rozwiązań przy tworzeniu inno-wacji w przedsiębiorstwie, a także do rozumienia podstaw teoretycznych, form organizacji oraz ogólnych zasad funk-cjonowania organizacji i rozwiązywania pojawiających się problemów
Weryfikacja: przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 4P1Z1_K01
- potrafi przekazać, w sposób powszechnie zrozumiały, in-formację o osiągnięciach metod twórczego poszukiwania rozwiązań w tworzeniu innowacji w przedsiębiorstwie; po-trafi wykazać się skutecznością zastosowania niniejszych metod przy realizacji projektów o charakterze naukowo ba-dawczym lub programistyczno wdrożeniowym.
Weryfikacja: przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: