- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie produkcją
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Anna Kosieradzka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Zarządzanie produkcją
- Kod przedmiotu:
- 1P1Z2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
12h (zajęcia audytoryjne) + 30h (studiowanie literatury i przygotowanie się do studiów przypadku) + 5x5h (opracowanie pisemne rozwiązania studium przypadku) + 1h (konsultacje)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h (zajęcia audytoryjne) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS:
10h (studia przypadków) + 2h (zaliczenie) + 23h (przygotowanie się do studiów przypadku )+ 5x4h (opracowanie pisemne rozwiązania studiów przypadku) + 1h (konsultacje) = 56h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu organizacji produkcji, obejmująca następujące zagadnienia: proces produkcyjny, cykl produkcyjny, typy, formy, odmiany organizacji produkcji, struktura produkcyjna, zapasy, zdolność i moc produkcyjna.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał wiedzę z zakresu podstawowych pojęć, problemów i metod zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie,
- potrafił analizować i rozwiązywać problemy związane z zarzadzaniem produkcją w przedsiębiorstwie oraz dobierać adekwatne metody i stosować je,
- rozumiał przyczyny wadliwe działających systemów produkcyjnych, które prowadzą do strat finansowych.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia są prowadzone jako zespołowe studia przypadku. Wprowadzenie do studiów przypadku ma formę interaktywnego wykładu. Studia przypadku są rozwiązywane przez zespoły 4-osobowe na zajęciach, koncepcja rozwiązania jest prezentowana na zakończenie zajęć. Pisemne opracowanie rozwiązania odbywa się w ramach pracy własnej.
Struktura zajęć: 1) Cele i plan realizacji przedmiotu. Planowanie strategiczne produkcji. Podstawowe strategie produkcyjne. 2) Studium przypadku nr 1 „Analiza strategii produkcyjnej przedsiębiorstwa”. 3) Podejście procesowe w zarzadzaniu produkcją – Kaizen i BPR. Podstawowe systemy zarządzania produkcją: MRP, JIT, OPT. 4) Studium przypadku nr 2 „Analiza i doskonalenie procesu”. 5) Zarządzanie zaopatrzeniem i zapasami. 6) Studium przypadku nr 3 „Problemy zaopatrzeniowe przedsiębiorstwa”. 7) Współczesne koncepcje zarzadzania produkcją i usprawniania procesów produkcyjnych: Lean Manufacturing, Teoria Ograniczeń (TOC), TQM, Six Sigma, Kaizen . 8) Studium przypadku nr 4 „Usprawnianie produkcji w oparciu o TOC”. 9) Studium przypadku nr 5 „Jakość i produktywność”. 10) Zaliczenie – omówienie wykonanych opracowań.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności koncepcji rozwiązania stu-diów przypadku opracowanych przez studentów podczas zajęć oraz ocena sposobu prezentacji wyników pracy zespołu.
Ocena sumatywna : oceniana jest wartość merytoryczna opracowań wykonanych na podstawie wyników pracy na zajęciach oraz terminowość wykonania opracowań, ich redakcja i wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym.
Przedmiot jest zaliczony jeśli opracowania wszystkich studiów przypadku są zaliczone na ocenę co najmniej 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Brillman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002. [2] Brzeziński M. (red): Organizacja i sterowanie produkcją. Placet, Warszawa 2002. [3] Durlik I.: Inżynieria zarządzania, t.1 i 2, Wydawnictwo Placet, Warszawa 1996. [4] Goldratt E., Cox J.: Cel. Doskonałość w produkcji. Wydawnictwo MINT Books, Warszawa 2007. [5] Imai M.: Kaizen. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2007. [6] Imai M.: Gemba Kaizen. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2006. [7] Kosieradzka A.: Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie. C.H. Beck, Warszawa 2012. [8] Muhleman A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G.: Zarządzanie. Produkcja i usługi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. [9] Waters D.: Zarządzanie operacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. [10] Womack J.P., Jones D.T.: Lean thinking – szczupłe myślenie. Wydawnictwo ProdPress.com, Wrocław 2008)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1P1Z2_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i problemów zarządzania produkcją w przedsiębior-stwie
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z2_W02
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metod i technik za-rządzania produkcją w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1P1Z2_U01
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizowania i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem produkcją w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z2_U02
- potrafi dobierać adekwatne do sytuacji metody rozwiązy-wania zadań inżynierskich w obszarze zarządzania produk-cją
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z2_U03
- potrafi pozyskiwać brakujące informacje z literatury w za-kresie zarządzania produkcją
Weryfikacja: dobór literatury do opracowania studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1P1Z2_K01
- rozumie przyczyny wadliwe działających systemów pro-dukcyjnych, które prowadzą do strat finansowych
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z2_K02
- rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzega-nia zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: obserwacja przez prowadzącego zachowania studentów po podczas zespołowego rozwiązywania studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: