- Nazwa przedmiotu:
- Metody badania i mierzenia pracy
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Bałuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Zarządzanie produkcją
- Kod przedmiotu:
- 5P1Z2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h:
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 10h (przygotowanie do kolo-kwium) +8x4h (opracowanie poszczególnych projektów) + 20h (studia literaturowe)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS:
8x4h (opracowanie poszczególnych projektów) + 10h (przygotowanie do kolokwium) = 42h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie: charakterystyki pracy fizycznej oraz pracy umysło-wej, organizacji stanowisk pracy, podziału procesu produkcyjnego na operacje, zabiegi, czynności, ruchy robocze, ruchy elementarne. Znajo-mość struktury technicznej normy czasu, czasu jednostkowego tj, czasu przygotowawczo-zakończeniowego tpz
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu technik organizatorskich ba-dania i mierzenia pracy,
- potrafił krytycznie analizować procesy pracy oraz prowadzić pomiary czasów trwania czynności i przerw
- potrafił pracować w zespole.
- Treści kształcenia:
- 1) Wprowadzenie: ogólna charakterystyka metodyki badania i mierze-nia pracy. Podział procesu pracy na elementy: operacje, zabiegi, czyn-ności, ruchy robocze, ruchy elementarne. Struktura technicznej normy czasu pracy. 2) Karty i wykresy przebiegu cz. 1: Symbole elementów procesu pracy, ogólna budowa kart i wykresów, struktura części na-główkowej i roboczej, sposób rejestrowania symboli geometrycznych. Karty Przebiegu Czynności (Activity Flow Chart). Karty Czynności Obu Rąk (Two Handed Process Chart). Karty Czynności Wielopodmiotowych ( Multiple Process Chart). Karty Ruchów Roboczych (THERBLIGÓW). 3) Karty i wykresy przebiegu cz. 2: Karty Przebiegu Materiału – liniowe. Karty Przebiegu Materiału – rubrykowe. Karty Obiegu Dokumentów. 4) Arkusz krytycznej oceny i analizy elementów procesu pracy: Ogólna charakterystyka metody. Elementy procesu krytycznie oceniane i analizowane. Typowy zestaw pytań oparty na zaleceniach Międzynarodowego Biura Pracy. Przykłady zastosowań. 5) Metoda obserwacji chronometrażowych. 6) Metoda fotografii dnia roboczego - cz. 1: Charakterystyka metody. Zasady prowadzenia pomiarów i rejestracji czasów trwania czynności i przerw. Przykłady formularzy do notowania wyników ciągłej obserwacji. 7) Metoda fotografii dnia roboczego - cz. 2: Badanie wybranego procesu pracy. 8) Metoda obserwacji migawkowych - cz.1: Charakterystyka metody. Przygotowanie obserwacji: określenie liczby obserwowanych obiektów, wyznaczenie niezbędnej liczby obserwacji, wyznaczanie tras obchodu, losowy wybór momentów obserwacji, opracowanie formularzy do zapisu wyników obserwacji. Obliczanie wyników. 9) Metoda obserwacji migawkowych - cz. 2: Badanie wybranego procesu pracy. 10) Zaliczenie.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowana jest poprawność wyko-nania ćwiczeń projektowych.
Ocena sumatywna: oceniana jest poprawność merytoryczna rozwiązania projektowego, terminowość wykonania oraz redakcja raportu projekto-wego. Przeprowadzane jest kolokwium obejmujące: aparat pojęciowy, procedury postępowania oraz zadania obliczeniowe. Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z poszczególnych ćwiczeń jak i z kolokwium jest ≥3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Cieślak O., Ciszak O., Suszyński M., Żurek J.: Dobór metod bada-nia czasu pracy w procesie montażu. Technologia i Automatyzacja montażu nr 2 i 3/2007. [2] Lisiński M. Martyniak Z. Potocki A.: Badanie pracy. PWE, Warszawa 1979. [3] Martyniak Z: Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1996. [4] Matczyński F., Smakuszewski J.: Organizacja pracy na stanowiskach roboczych. WNT, Warszawa 1988. [5] Mreła H.: Metody badania pracy. PWE, Warszawa 1979. [6] Strzelecki T.J: Organizacja pracy. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1993. [7] Strzelecki T.J., Wołk R.: Badanie metod i normowanie pracy. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1993. [8] Strzelecki T.J.: Organizacja i normowanie pracy; ćwiczenia. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1995. [9] Wołk R.: Opracowanie normatywów czasu w przemyśle. PWE, Warszawa 1989. [10] Wicki L.: Badanie czasu i metod pracy – chronometraż. ZPiU 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 5P1Z2_W01
- zna podstawową terminologię związaną z istotą procesów pracy
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje, raporty pro-jektowe, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z2_W02
- posiada uporządkowana wiedzę z zakresu technik organiza-torskich badania i mierzenia pracy
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje, raporty pro-jektowe, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z2_W03
- posiada szczegółową wiedzę z zakresu wybranych metod i technik: kart i wykresów przebiegu, krytycznej analizy procesów pracy oraz zasad prowadzenia pomiarów i rejestracji czasów trwania czynności i przerw
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje, raporty pro-jektowe, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 5P1Z2_U03
- potrafi samodzielnie przeprowadzić krytyczną analizę stanu istniejącego w zakresie analizowanego procesu pracy oraz nakreślić warianty kierunków usprawnień i dokonać wyboru wariantu najkorzystniejszego
Weryfikacja: bieżące konsultacje, raporty projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z2_U02
- posiada umiejętność praktycznego stosowania wybranych metod i technik: kart i wykresów przebiegu, oraz zasad prowadzenia pomiarów i rejestracji czasów trwania czyn-ności i przerw
Weryfikacja: bieżące konsultacje, raporty projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z2_U01
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z róż-nych źródeł z zakresu badania pracy w różnych typach przedsiębiorstw
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 5P1Z2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ro-zumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z2_K02
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane za-dania z zakresu badania i normowania praczy w przedsię-biorstwie
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z2_K03
- rozumie ograniczenia: wynikające z aktualnego poziomu rozwoju procesów zarządzania produkcją, wynikające z możliwości rozwoju procesów produkcyjnych
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: