Nazwa przedmiotu:
Projektowanie hurtowni danych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Katarzyna Rostek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z3 - Informatyka gospodarcza
Kod przedmiotu:
4P1Z3
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 32h (przygotowanie do ćwiczeń, praca z literaturą) + 10x3h (realizacja projektu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 32h (przygotowanie do ćwiczeń, praca z literaturą) + 10x3h (realizacja projektu) = 54h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie projektowania systemów bazodanowych. Umiejęt-ność obsługi komputera, posługiwania się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu. Kompetencje w zakresie samodzielnej pracy z literaturą oraz instrukcją szkoleniową.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania systemów hur-towni danych, - potrafił samodzielnie lub w zespole przygotować projekt systemu hur-towni danych, - potrafił współuczestniczyć w pracach zespołu projektowo-wdroże-niowego systemu hurtowni danych.
Treści kształcenia:
1) Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie programu, regulaminu oraz zasad zaliczania przedmiotu. 2) Wprowadzenie do zagadnień projekto-wania hurtowni danych. 3) Utworzenie zespołów projektowych. Wyda-nie tematów projektowych. 4) Omówienie zadania ćwiczeniowego. 5) Poznanie i przygotowanie zbiorów danych źródłowych pod kątem projektu hurtowni danych. 5) Implementacja hurtowni danych w modelu gwiazdy. 6) Ekstrakcja danych ze zbiorów źródłowych. 7) Transformacja i ładowanie danych do struktur hurtowni. 8) Implementacja i generowanie wielowymiarowych kostek OLAP. 9) Projekt analizy przetwarzania analitycznego danych na bieżąco. 10) Przetwarzanie analityczne danych na bieżąco. 11) Analiza wyników przetwarzania analitycznego danych na bieżąco. 12) Podsumowanie otrzymanych wyników i zamieszczenie ich w raporcie zaliczeniowym. 13) Projekt analizy eksploracji danych. 14) Projektowanie i implementacja struktur tablicy eksploracji danych. 15) Ekstrakcja, transformacja i ładowanie danych ze zbiorów źródłowych do tablicy eksploracji danych. 16) Eksploracja danych. 17) Analiza wyników eksploracji danych. 18) Ewaluacja modelu. Poszukiwanie modelu suboptymalnego. 19) Podsumowanie otrzymanych wyników i zamieszczenie ich w raporcie zaliczeniowym. 20) Rozliczenie wyników projektu zespołowego oraz ćwiczeń indywidualnych.
Metody oceny:
Na ocenę przedmiotu składają się dwa elementy: samodzielne wykona-nie ćwiczeń komputerowych według instrukcji oraz realizacja projektu w zespołach 2-osobowych. Ocena przedmiotu składa się z następujących elementów: 1. Ocena formatywna: na zajęciach dyskutowane jest i weryfikowane wykonanie kolejnych etapów projektów. Istnieje możliwość poprawienia wyników każdego z nich. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest punktowo wartość merytoryczna każdego z wykonanych elementów projektów (na zaliczenie konieczne jest uzyskanie min 31 pkt na 60 pkt max) oraz poprawność realizacji każdego z ćwiczeń komputerowych (na zaliczenie konieczne jest uzyskanie min 21 pkt na 40 pkt max). Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z każdej z części (ćwiczenia komputerowe i projekt) pod wa-runkiem uzyskania wymaganego minimum punktowego w każdej z nich.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura obowiązkowa: [1] Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vas-siliadis P.: Hurtownie danych. Podstawa organizacji i funkcjonowania. WSiP, Warszawa, 2003. [2] Poe V., Klauer P., Brobst S.: Tworzenie hurtowni danych. WNT, Warszawa, 2000. [3] Todman Ch.: Projektowanie hurtowni danych. WNT, Warszawa, 2003. Literatura uzupełniająca: [1] Inmon W. H.: Building the Data Warehouse. 4th Edition, John Wiley & Sons, 2005. [2] Kimball R., Ross M., Thornthwaite W., Mundy J., Becker B.: The Data Warehouse Lifecycle Toolkit. 2nd Edition: Practical Techniques for Building Data Warehouse and Business Intelligence Systems. John Wiley & Sons, 2008. [3] Inmon W.H., Strauss D., Neushloss G.: DW 2.0: The Architecture for the Next Generation of Data Warehousing. Morgan Kaufmann, 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 4P1Z3_W02
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii projektowania i wdrażania hurtowni danych. Rozróżnia obszary stosowal-ności rozwiązań hurtowni danych w odniesieniu do obszarów zastosowań baz transakcyjnych
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 4P1Z3_W01
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania hur-towni danych i systemów informatycznych zasilanych przez hurtownie danych
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 4P1Z3_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Weryfikacja: realizacja projektu hurtowni danych. Wykonanie ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 4P1Z3_U02
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych. Wykonanie ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 4P1Z3_U03
potrafi konstruować modele hurtowni danych przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także z wykorzystaniem narzędzi informa-tycznych
Weryfikacja: ocena wykonania ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 4P1Z3_K03
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów dotyczących systemów hurtowni danych
Weryfikacja: realizacja projektu hurtowni danych, wykonanie ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 4P1Z3_K02
ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych, wykonanie ćwi-czeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 4P1Z3_K01
rozumie, że w zarządzaniu i informatyce wiedza i umiejęt-ności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: