Nazwa przedmiotu:
Metody badania i oceny jakości
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Iwona Głażewska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z5 - Kwalitologia i inżynieria jakości
Kod przedmiotu:
2P1Z5
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3ECTS): 12h (ćwiczenia) +6x3h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 2h (konsultacje) + 18h (przygotowanie do kolokwium końcowego)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) = 14h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 ECTS: 6x3h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 2h (udział w konsultacjach) = 45 h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza podstawowa zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz czynników wpływających na jakość produktów.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu doboru i stosowania tradycyj-nych i nowych narzędzi doskonalenia jakości oraz posiadał uporządko-waną wiedzę w zakresie możliwości zastosowania odpowiednich metod badań i oceny jakości do doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie, - potrafił zdobywać samodzielnie wiedzę z zakresu metod badań i oceny jakości organizacji oraz zastosować te metody i narzędzi do badań i oceny jakości procesów występujących w organizacji, - potrafił pracować w zespole, rozumiał potrzebę zachowań personal-nych i przestrzegania zasad etyki i uczciwości oraz rozumiał, że w za-rządzaniu wiedza dotycząca metod i technik badań i oceny jakości szybko się starzeje i wymaga ciągłej aktualizacji.
Treści kształcenia:
1) Klasyfikacja metod badań i oceny jakości. 2) Tradycyjne narzędzia doskonalenia jakości: wykresy Ishikawy, wykresy Pareto; histogramy, diagram przepływu, diagram korelacji . 3) Statystyczna Kontrola Jako-ści – bieżąca: karty kontrolne. 4) Statystyczna Kontrola Jakości Odbiorcza. 5) Nowe narzędzia doskonalenia jakości: diagram pokrewieństwa, diagram relacji, diagram drzewa; diagram tablicowy, metoda PDPC, diagram strzałkowy
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas kolejnych zajęć w ramach pracy grupowej; Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierających test, opracowanie zadania projektowego; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu końcowego, projektu jak i ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,4 * ocena z ćwiczeń + 0,3* ocena z projektu + 0,3* ocena z testu
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Szczepańska K., Metody i techniki w TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009. [2] Hamrol A., Zarządza-nie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. [3] Łuczak J., Matuszak-Flejszman A.: Metody i techniki zarzą-dzania jakością. Quality Progress, Poznań 2007
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 2P1Z5_W01
ma elementarną wiedzę z zakresu doboru i stosowania tra-dycyjnych narzędzi doskonalenia jakości oraz nowych na-rzędzi doskonalenia jakości
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w ramach zajęć oraz zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 2P1Z5_W02
posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie możliwości za-stosowania odpowiednich metod badań i oceny jakości do doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: wykonanie projektu realizowanego w ramach przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 2P1Z5_U01
potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu metod i narzędzi do badań i oceny jakości produktów
Weryfikacja: ocena testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 2P1Z5_U02
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z róż-nych źródeł z zakresu metod badań i oceny jakości produk-tów
Weryfikacja: weryfikacja ćwiczeń wykonywanych w ramach przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 2P1Z5_U03
potrafi zaprojektować odpowiednie procedury badań i oce-ny jakości wykorzystując poznane metody i narzędzia
Weryfikacja: weryfikacja wykonywanego w ramach grupy projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 2P1Z5_K01
rozumie, że w zarządzaniu wiedza dotycząca metod badań i oceny jakości wymaga ciągłej aktualizacji
Weryfikacja: ocena aktualności informacji zawartych w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 2P1Z5_K02
ma doświadczenia z pracą zespołową przy realizacji projek-tu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 2P1Z5_K03
potrafi pracować w zespole, rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzegania zasad etyki i uczciwości
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach podczas wykonywania ćwi-czeń,
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: