Nazwa przedmiotu:
Europejski System Ocen Zgodności
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Iwona Głażewska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z5 - Kwalitologia i inżynieria jakości
Kod przedmiotu:
5P1Z5
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h: 12h (ćwiczenia) +4x4h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 1h (konsultacje) + 21h (przygotowanie do kolokwium końcowego)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 ECTS: 4x4h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 1h (konsultacje) = 42 h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza podstawowa w zakresie struktury instytucjonalnej Unii Europejskiej oraz normalizacji krajowej.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu problematyki normalizacji, cer-tyfikacji i akredytacji, integracji systemów zarządzania, likwidacji barier w handlu w UE, uregulowań prawnych i normatywnych związa-nych ze swobodnym przepływem towarów - potrafił zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki normalizacji, uregulowań prawnych i normatywnych związanych ze swobodnym przepływem towarów, posiadał umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzę korzystając z różnych źródeł z zakresu akredytacji, certyfikacji, badań, kontroli i nadzoru rynku oraz potrafił na podstawie zdobytej wiedzy dokonać analizy krajowych i międzynarodowych insty-tucji i procedur w zakresie: akredytacji, certyfikacji, badań, kontroli i nadzoru rynku - potrafił pracować w zespole, rozumiał potrzebę zachowań personalnych i przestrzegania zasad etyki i uczciwości oraz rozumiał, że w zarządzaniu wiedza dotycząca uregulowań prawnych i normatywnych związanych ze swobodnym przepływem towarów szybko się starzeje i wymaga ciągłej aktualizacji.
Treści kształcenia:
1) Wprowadzenie do przedmiotu. Normalizacja i jej znaczenie a zarzą-dzaniu organizacjami. Globalne podejście, Zasady Nowego Podejścia, prawo UE. 2) Ocena zgodności Dyrektywy Nowego i Starego podejścia. Oznakowanie znakiem CE. 3) Dyrektywy wertykalne, dyrektywa UE dot. odpow. za wyrób, odpowiedzialność producentów i konsumentów. Odpowiedzialność za wyrób wadliwy, Ogólne bezpieczeństwo wyro-bów. Wybrane dyrektywy – Dyrektywa maszynowa, Kompatybilności elektromagnetycznej. 4) Krajowy System Certyfikacji, Krajowy System Akredytacji. 5) Nadzór rynku, zaliczenie przedmiotu
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas kolejnych zajęć w ramach pracy grupowej; Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierających test, opracowanie zadania projektowego; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu końcowego, projektu jak i ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,3 * ocena z ćwiczeń + 0,3* ocena z projektu + 0,4* ocena z testu
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Henrykowski W.: System oceny zgodności w UE pięć lat po akce-sji - Historia – Teraźniejszość. [2] Henrykowski W., Kalinowska M: Ro-la akredytacji w systemie oceny zgodności. ABC Jakości" Nr 1-2/2011. [3] Hutyra A.: Oznakowanie CE: europejski symbol bezpieczeństwa wyrobów, Fundusz Współpracy, Warszawa 2003. [4] Hutyra A.: Umieszczanie na wyrobach oznakowania CE: zakres obowiązywania, podstawowe zasady, praktyczne wskazówki, Ośr. Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2003
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 5P1Z5_W01
posiada elementarną wiedzę z zakresu problematyki normalizacji, certyfikacji i akredytacji, integracji systemów zarządzania, likwidacji barier w handlu w UE, uregulowań prawnych i normatywnych związanych ze swobodnym przepływem towarów
Weryfikacja: wykonanie 4 ćwiczeń w trakcie zajęć oraz 1 projektu, prze-prowadzenie testu w formie pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 5P1Z5_U01
potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu problema-tyki normalizacji, uregulowań prawnych i normatywnych związanych ze swobodnym przepływem towarów
Weryfikacja: weryfikacja wykonywanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z5_U02
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z róż-nych źródeł z zakresu akredytacji, certyfikacji, badań, kon-troli i nadzoru rynku
Weryfikacja: ocena w postaci testu i wykonywanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z5_U03
potrafi na podstawie zdobytej wiedzy dokonać analizy kra-jowych i międzynarodowych instytucji i procedur w zakre-sie : akredytacji, certyfikacji, badań, kontroli i nadzoru rynku
Weryfikacja: weryfikacja i oceny pracy w ramach projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 5P1Z5_K03
rozumie, że w zarządzaniu wiedza dotycząca uregulowań prawnych i normatywnych związanych ze swobodnym przepływem towarów szybko się starzeje i wymaga ciągłej aktualizacji
Weryfikacja: ocena aktualności informacji zawartych w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z5_K02
ma doświadczenia z pracą zespołową przy realizacji projek-tu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z5_K01
potrafi pracować w zespole, rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzegania zasad etyki i uczciwości
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach podczas wykonywania ćwi-czeń,
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: