- Nazwa przedmiotu:
- Kultura organizacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Edyta Malicka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Zarządzanie strategiczne
- Kod przedmiotu:
- 5P1Z7
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ETS)
12h (ćwiczenia)+ 1h (konsultacje) + 8x1h (przygotowanie do ćwiczeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 20 godzin (opracowanie całościowe projektu) + 10h (analiza literatury)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) =131h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
12h (ćwiczenia) + 8x1h (przygotowanie do ćwiczeń) + 8x3h (opracowa-nie projektu w 8 etapach projektowania) + 20h (opracowanie całościowe projektu) = 64h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza podstawowa z zarządzania i zarządzania personelem
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania kulturą organizacyjną, w tym diagnozowania i zmieniania kultury firmy,
- potrafił określić lukę kulturową i zaprojektować proces zmiany kultury, z uwzględnieniem wykorzystania różnorodności kulturowej,
- potrafił planować i realizować zadania diagnostyczne i projektowe dotyczące zmiany kultury organizacyjnej.
- Treści kształcenia:
- -Wykonanie na zajęciach przygotowanych ćwiczeń, obejmujących następujące zagadnienia dotyczące: 1) Składowe kultury organizacyjnej, kultura deklarowana i rzeczywista. 2) Typologie i profile kultur. Wpływ kultury narodowej na cechy kultury organizacyjnej. 3) Przejawy kultury. Funkcje kultury organizacyjnej: wewnętrzna i zewnętrzna. 4) Luka kulturowa. Uwarunkowania niespójności kultury organizacyjnej i strategii przedsiębiorstwa. 5) Zmiana kultury, obszary i kierunki zmian. 6) Opory wobec zmian kultury; źródła oporów i zakłóceń w systemie społecznym organizacji. 7) Role i zadania menedżerów w procesie zmiany kultury. 8) Planowanie procesu zmiany kultury. 9) Techniki pokonywania oporów wobec zmian. 10) Działania doskonalące kulturę organizacyjną, uwzględniające wykorzystanie różnorodności kulturowej.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń, elementy ćwiczeń są weryfikowane i omawiane na zajęciach, z możliwością poprawienia poszczególnych ćwiczeń. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu, terminowość wykonania prac, redakcja opracowania projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Zbiegień-Maciąg L.: Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. PWN 2013. [2] Hampden-Turner Ch., Trompenaars A.: Siedem kultur kapitalizmu, Wolters Kluwer 2012. [3] Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M.: Kultury i organizacje. PWE 2011. [4] Quinn K.S., Quinn R.E.: Kultura organizacyjna. Diagnoza i zmiana. Oficyna Ekonomiczna 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 5P1Z7_W03
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie znaczenia kultury organizacyjnej w zarządzaniu organizacją, typologii kultur i elementów składowych kultury organizacyjnej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z7_W01
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie uwarunkowań i pro-cedur zmiany kultury z uwzględnieniem różnorodności kulturowej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z7_W02
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie funkcji wewnętrz-nych i zewnętrznych kultury, przejawów kultury organiza-cyjnej oraz występowania luki kulturowej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 5P1Z7_U03
- potrafi zaplanować proces zmiany kultury, wskazać realiza-torów zmian, przewidzieć opory wobec procesów zmian, zaproponować interwencje
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z7_U02
- potrafi określić lukę kulturową, wskazać obszary niespój-ności, określić kierunki i obszary kultury wymagające zmian, uwzględniając różnorodność kulturową
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z7_U01
- potrafi przeprowadzić diagnozę kultury organizacyjnej, wskazać typ kultury i określić jej funkcje w organizacji
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 5P1Z7_K03
- ma doświadczenia z pracą zespołową podczas realizacji projektu
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z7_K02
- ma doświadczenia z praca zespołową w trakcie ćwiczeń.
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z7_K01
- rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości podczas realizacji ćwiczeń
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: